...
...
...

fredag 21 mars 2008

VARNING!


JAG HAR SPÖKEN I TRÄDGÅRDEN


HJÄLP –
DET SKA BLI -10° I HELGEN!

Visserligen om natten – men jag tänker på alla buskar,
som redan p.g.a. av det milda vädret,
har fått utvecklade blad! Hur ska det gå för dem?


Vad gör man?
Jag har i alla fall klätt min trädpioner (buskpioner)
i vita balklänningar, som Gunnel Carlsson tipsade om.

Ett lager fiberduk ska minska kylan med 2°.
Det blir många lager det.

Bondpionerna har fått egna små hus
i form av stora upp och nedvända krukor,
Som jag lagt stenplattor på.

Hoppas innerligt att de klarar sig.
Har aldrig upplevt sånt här förut.
Hur gör ni?


(Bilden tagen uppifrån ett takfönster - vill inte gå ut i regnet.)

Dessutom ska det regna mycket.
Därför har jag lagt ut ett rör från stuprännan
ner till dammen, för att fylla på lite.

Andra bloggar om: , , , , , ,

11 kommentarer:

  1. Usch va kallt! Det låter inte roligt men du verkar ändå "ha läget under kontroll". Gunnel Carlsson har man/jag lärt oss/mig mycket av. :) Här snöar det nu rejält. Tråkigt att våren har kommit av sig men bra med ett skyddande snötäcke mot kylan.

    Glad (om än kall) påsk!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Blir det så som du säger med kyla så får även jag spöka till det i trädgården när det gäller buskpionen.
    MEN, med en dåres envishet vägrar jag att släppa vårkänslan (jO, jo en riktig superidiot) trots snöstorm! Men: I'm a survivor!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  3. Håper alle klarer seg, ser også at det er mange planter som er kommet langt i min hage, men de tar vel seg en pause nå når vi har hatt flere dager med snø.....

    God påske til deg også!

    SvaraRadera
  4. Usch.. ja vi har haft så kallt flera nätter i rad.. men hos mig är det kört eller inte för allt ligger begravt i ett snötäcke så det kanske är som isolering jag hoppas på det i alla fall.. Ser verkligen spöklikt ut i din trädgård.. =).. kanske skrämmer det iväg alla elaka påskkärringar.. Kram/Monica

    SvaraRadera
  5. Ja stackars alla plantor om det blir så kallt. Du har gjort ett fantastisk jobb !
    Här snöar det och just nu är det 1,5 minus.
    Stor kram Hedvig

    SvaraRadera
  6. Jag gick runt i trädgården igår, och det jag ffa tänkte på var just buskpionerna och skotten som redan har kommit på dom. Hur ska det gå för dom? Tänk om de fryser tillbaka - vad händer med busken då? Och är det så här vi kommer att ha det nu i fortsättningen? Många tankar och funderingar. Skickar dig i varje fall en Glad Påskhälsning!

    ~~L8

    ~~L8

    SvaraRadera
  7. :o) Klänningarna är ju finfina! Hoppas dom är varma och goa så dom inte fryser dina växter!

    Nu tänker jag vara så fräck att jag rådfrågar dej om en sak. Du behöver ju naturligtvis inte svara om du inte vill ;o)

    Jag vet ju att du är så duktig på rosor. Du har ju dina förtrollade "gröna" fingrar! ;o)

    Jag fick en stamros förra sommaren. I vårt klimat är det ju inte tal om att lämna en sån ute under vintern. Fick rådet att skaka av all jord från rötterna och förvara den mörkt och kallt. Den har nu fått vila i en mörk jordkällare hela vintern.

    Men nu då! Vad ska jag göra med den för att liksom väcka den igen?

    Oj, det blev mycket det här!
    Bäst jag slutar surra nu! :o)

    Ha en go och glad påsk!

    Kram Monika

    SvaraRadera
  8. Monika:
    Tack för din kommentar och svaret på din fråga blev så långt att jag skickade ett mail till dig.
    Lycka till med din stamros!
    Kram Randi

    SvaraRadera
  9. Lite Norrländska VårRåd!

    På de vita fiberdukarna så reser man halm i tjocka lager eller "bäddar in" i granris.
    Blir det extremt så reser man helt sonika ett tält under de värsta "minusdagarna" över plantorna. I tältet har man Tältlampor , som gör att det blir en "go värme"!

    Lycka till!

    Carin

    SvaraRadera
  10. Carin - Tack för dina goda råd. Men berätta för en okunnig - vad är en tält-lampa - låter spännande?

    SvaraRadera
  11. OK! Tältlampa finner man lättast på en outdoor-butik. Starkt lysande. som går att hänga upp på enkelt sätt. Drivs av gas i små lättviktsbehållare.Sprider en jämn och långvarig värme.
    Skickar med en bild på "påskstrutar" som skyddar vår Buxbom nu när det är minusgrader. Det räcker inte med isoleringsdukar, utan här blir det tidningar i strutform och ficklampor under på natten för extra värme.
    Klart annorlunda men effektivt!
    Strut bild
    Kallbuxbom

    SvaraRadera