...
...
...

onsdag 5 mars 2008

PUS RÄDDADES MED SYRGAS!

Foto: Skånska Dagbladet/Anders Eeg-Olofsson

Kära blogg-vänner, jag vill tack er alla av hela mitt hjärta för er omtanke och alla tröstande och värmande ord, mitt i en för mig svår situation. Jag är helt överväldigad över den sympati och medkänsla, som ni så generöst visat mig. Jag lovar att besöka er alla, så snart tiden medger det.

Jag ska försöka helt kort beskriva vad som hänt.

I torsdags klockan två ringer min man mig och berättar att det brinner i vårt hus. Jag har precis åkt hemifrån och vänder bilen för att åka tillbaka. När jag kommer fram möts jag av en mardrömsbild. Utanför vårt hus står 8 stora brandbilar med blinkande lampor, ambulanser, polisbilar, räddningstjänst m.m. Svart rök slingrar sig upp mot himlen. Jag rusar in på gården och hittar min man bland alla människor. Min första tanke går till Pus – var är hon??? Min man hade försökt att hitta henne inne i huset, men tvingades att ta sig ut p.g.a. den kompakta röken.

Efter en stund kommer en rökdykare ut med Pus. Han hade med hjälp av en värmekamera hittat henne. Hon var illa medtagen och medvetslös, men fick snabbt hjälp av ambulans-personalen, som gav henne syrgas. Efter femton minuter kvicknade hon till och vår lycka var obeskrivlig. Det var första gången räddningspersonalen fick rädda ett djur med syrgasmasken.

Och idag mår vi alla bra och känner stor tacksamhet till alla, som gjorde en enorm insats för att rädda Pus och huset.

På grund av stora och snabba insatser klarade man släcka branden och skadorna blev begränsade. Vårt hus kommer att vara återställd om ca fyra månader enligt försäkringsbolaget.

Redigerat i mars 2010: Det är mer än två år sedan branden och fortfarande återstår renovering!

Redigerat i oktober 2010: Allt arbete, som hittills gjorts ska rivas och göras om och ännu ej avslutade arbeten ska avslutas. Läs mer här: Beräknas vara klart i juni 2011.



Pus pustar ut i mattes bil.


Andra bloggar om: , , , , , ,

39 kommentarer:

  1. Jag fick tårar i ögonen när jag läste ditt inlägg, katten måste ha haft en skyddsängel !!! Vilken tur att den klarade sig, och att huset inte brann ner helt...

    STOR kram, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  2. Vilken mardröm, men vad skönt att ni klarade er helskinnade allesamman.
    Vilken otroligt söt bild på Pus i rosa filt.
    Saknar dina inlägg!
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  3. oh vilken superkisse, nu rinner tårar, oh vad jag känner med er! vad skönt att ni inte låg inne och sov....styrkkramar lotten

    SvaraRadera
  4. Kära du! Vilken tur ni haft! Har haft dig i tankarna må du tro sen ditt förra inlägg! Skönt att även katten klarade sig så bra! De är ju ens familjemedlemmar!
    Vet ni vad som startade branden? Det du beskriver att ni upplevt är min värsta mardröm....det vill jag aldrig vara med om....

    Varmaste tankar till er och hoppas att det går bra! Kramar!

    SvaraRadera
  5. Ja det är fantastisk att det gick så bra som det gjorde.Bilderna på pus är bara helt bedårande.
    Stor kram från mig.

    SvaraRadera
  6. Skönt med ett livstecken här ifrån! Bränder är så fruktansvärt otäcka. Vilken tur att brandmännen hittade Puh! Jag hoppas att allt snart ska vara som vanligt.! Ta hand om er och vi ses snart...

    Stor kram Karin

    SvaraRadera
  7. Vilken tur i oturen ni haft! Har tänkt på er varje dag när jag kikat in för att läsa något nytt. Skönt att det gått så bra för er.
    Många, många styrkestrålar till er!
    kram nina

    SvaraRadera
  8. Tur i oturen att ingen kom till skada. Vet hur du kände det, här hade vi också en brand för flere år sen. Det var hemskt att se brandbilarna, kaoset och all rök. En kram till kissePus.

    SvaraRadera
  9. Så rørende...Blir helt tom for ord i den situasjonen dere er i..Må være veldig slitsomt.Varme tanker og god klem fra Randi

    SvaraRadera
  10. Åh så härligt Randi! Glad ni är välbehållna & de små fyrfota älsklingarna likaså!! Jag har varit jätteorolig! En extra kram till lilla Pus! NinaH

    SvaraRadera
  11. Så skönt att det ändå gick lyckligt. Kan inte tänka mig en värre upplevelse än den du varit med om. Underbart att höra att ni alla är OK. Lilla Pus hade änglavakt och det är hon värd så underbart söt som hon är (fantastiskt fin bild, med otrolig skärpa). Hoppas att allt kommer att återställas. Ha det bra. Kram !!

    SvaraRadera
  12. Tack o lov att det gick bra, även med Pus...

    Men vilken skräck du måste ha känt. Vet ni brandorsaken? Är helt nojjig med att kolla att allt är avstängt innan jag går hemifrån. Har ju två hundar som jag heller inte skulle vilja hamna i samma situation som Pus...

    Kramar

    SvaraRadera
  13. Så roligt att du tillbaka Randi!Och så otroligt underbart att Pus mår gott igen - du får gärna pussa henne från mig och från Skruttan.

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  14. Nej, å nej, vad hemskt. Jag fick en iskall klump i magen när jag läste att det brunnit i ert hus. Det är verkligen en mardröm. Sån tur att det trots allt gick bra. Och att det gick bra för er Pus. Lycka till med allt som nu måste fixas!

    SvaraRadera
  15. Åh, vilken tur att hon klarade sig. Hoppas att inte så mycket blivit förstört för er. Vissa saker kan ju inte ersättas.

    Tänker på er...

    Kram

    SvaraRadera
  16. Skönt att se att du har gjort ett inlägg idag!!
    Har kollat in här titt som tätt för jag har tänkt så på dig.
    Det är verkligen mardrömen som inte får ske ens hem.
    Jag blir alldeles gråtfärdig när jag läser vad ni har gått igenom. Underbart att lilla kissen Pus blev räddad!!
    Hoppas allt kommer i sin årdning på smidigast möjliga sätt för er.

    Kram Nina

    SvaraRadera
  17. Vilken skräck!! Jag har många gånger föreställt mig hur det skulle vara och vad man skulle göra i en sådan situation som du just gått, och går, igenom. Det går verkligen inte!!
    Vilken tacksamhet att ni har klarat er alla, även lilla Pus. Hus i all ära, men förlora en närstående är så mycket värre...även om det "bara" är ett djur. (Vilket i min syn inte är "bara".)
    Nu klarade sig huset relativt bra ändå, efter vad jag förstått, och det är ju en lycka i sig.
    Men jag förstår att ni har mycket att bearbeta och att det är jobbigt just nu. Jag önskar jag kunde göra något handfast, men det jag kan göra är att tänka på er och krama er via bloggen.

    Alla styrkekramar till er!!!
    Willewira

    SvaraRadera
  18. Vad säger du??? Fy så hemskt. Fast tur att det inte blev värre - och att ni är ok så klart. Tänker på er, vi har ett gästhus ledig om ni behöver korttidsboende. Massa kramar!

    SvaraRadera
  19. Oj!!Jag har alldeles nyss läst vad som har hänt dig och din familj!Och jag får tårar i ögonen över hela situationen!Många varma omtankar till liten som stor!Kram Memrica

    SvaraRadera
  20. Åh vad skönt att höra från dig och att alla mår bra , det är ju faktiskt huvudsaken. Hoppas det är slut på allt "oflyt" nu.
    Många kramar/ Bitte

    SvaraRadera
  21. Oj Oj oj såg inte den snygga rubriken förrut. Den är väl ny eller är jag blind och förvirrad men snygg var den i alla fall, riktigt snygg/Bitte

    SvaraRadera
  22. Tänker på dig och din familj.
    Stor kram Anette, Boudoir

    SvaraRadera
  23. Åh, vilken lättnad att ni alla mår bra! Och vilka hjältar brandmännen är. Inte bara att de klarade av att släcka branden utan även att de räddade ett litet kattliv.
    Vilken gullig bild på lilla Pus i rosa filten.
    många kramar

    SvaraRadera
  24. Jag fick gåshud när jag läste om Pus... Skönt att ni alla mår bra. Kramar Liv

    SvaraRadera
  25. Skönt att höra av dig igen och att ni har klarat er bra! Jag undrade ju verkligen vad som hade hänt när jag läste ditt förra inlägg. Tack för att du berättade.

    SvaraRadera
  26. Vilken mardröm.. man blir helt tagen när man läser detta, det är sådant man inte tror ska hända, som inte får hända. Vilken underbar tur att lilla Pus klarade sig förstår din känsla och glädje efteråt.. oh.. vad skönt. Tänker på er och skickar styrkekramar..Monica

    SvaraRadera
  27. Nej men fyyyy...herregud Randi...det här är ju bland det hemskaste som kan hända en. Vilken tur att brandmännen lyckades hitta lilla Pus....hon är ju så vacker där i sin lilla rosa fleecefilt.
    Ja, då har ni mycket jobb framför er nu...men huvudsaken är ju att ingen levande varelse kom till skada....det materiella fixar sig ju alltid på något vis.
    Detär tur att vi har människor som vill utbilda sig och arbeta som brandmän...de gör en behjärtansvärd insats. Ha det så bra du kan nu Randi....pussa lilla Pus på nosen från oss i linneskåpet.

    SvaraRadera
  28. Men vilken olycka, tur att det inte hände på natten och att ni klarade er,förstår att ni har mycket att göra och tänka på nu...KRAMAR

    SvaraRadera
  29. Stackars lilla Pus och vilken tur i oturen att ingen kom till skada! Men vilken mardröm ni gått igenom, hoppas att ni har hämtat er och samlat krafter för att bygga upp ert hem igen. kram!

    SvaraRadera
  30. Jag sitter här och ryser....tack gode gud att det gick så bra...å den lilla missemojsen som räddades så tappert av rökdykaren...en stor Ros till honom.
    Ha det gott.Kicki

    SvaraRadera
  31. Tack gode Gud att allt slutade lyckligt... Det materiella går ju att återställa... Bamsekram till er!

    SvaraRadera
  32. En sådan tur mitt i all bedrövelse! En sådan tur att katten överlevde. Hoppas nu allt löser sig på bästa sätt.
    /Katarina

    SvaraRadera
  33. Oj, vad jobbigt det måste vara för er nu! Men vad skönt att brandmännen lyckades rädda fina Pus!

    Hoppas att allt ordnar upp sig för er snart!

    KRAM!

    Caroline

    SvaraRadera
  34. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  35. Vilken mardröm... Skönt att skyddsänglar finns... inte minst för små katter!!!

    Sänder en massa kramar till dig!

    Annie

    SvaraRadera
  36. Oj, vad jobbigt att läsa och jag förstår helt klart er skräck och rädsla över Pus! Så underbart att hon blev räddad och att hon nu mår bra. Hon är bedårande söt!

    Jag önskar dig och din familj all lycka i uppbyggandet av ert hus och hem igen!

    Ta väl hand om Pus och varann!

    Hälsningar
    Anneli

    SvaraRadera
  37. Fyyy så hemskt med en brand, tror det är en av mina värsta mardrömmar! Men sååååå skönt att katten klarade sig!!!!!!!!! Tack och lov för att katter har 9 liv!

    SvaraRadera
  38. Men oj! Stackars er, tittade in på din blogg och fick se den sötaste lilla kisse, vilken tur att ni klarade er.

    Många kramar Carina

    SvaraRadera
  39. Mycket roligt att du är tillbaka igen.Härligt att pusen klarade sig,en sådan tur med syrgasen, det är helt fantastisk.

    SvaraRadera