...
...
...

torsdag 17 april 2008

FÄSTINGAR



ÅRETS FÖRSTA FÄSTING

Igår hittade jag en fästing krypande på min hunds päls!
Jag hatar dessa kryp och det gör förstås du också.

Nu finns det olika sätt att skydda sig från dem.
Det finns droppar och halsband med gift.
Och det skulle jag aldrig sätta på min hund.

Jag ger min hund istället vitlök
och det har fungerat i alla år.
Det har hänt att hon fått en fästing,
men den har då varit jätte-liten och död.

Så här gör jag:

Blandar två klyftor i 1 kg nötfärs.
Brer ut färsen på en plåt.
Steker ca 15 min i 200°.
Skär upp i portionsbitar
och fryser in dem.


Det fungerar på människor också förstås.
Och kryper man omkring på marken i trädgården,
så är man ju också utsatt för dessa hemska kryp.

Andra bloggar om: , , , , ,

14 kommentarer:

  1. Det blir till att börja äta vitlök nu då, ligger jämt och krälar i skog och mark när jag fotograferar.
    Ha det bra
    Camilla

    SvaraRadera
  2. Ja, de är äckliga de där snuskiga djuren.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vad smart, det har jag aldrig hört.
    Jag får kryp i hela kroppen när jag tänker på dom otäckingarna.
    Undrar hur man gör för att få katten att äta vitlök :)
    Kram Caroline

    SvaraRadera
  4. tusen tack för tipset! ett eländigt kryp, det där. Nu fattar jag varför jag aldrig får fästingar.. har i vitlök i det mesta jag äter.
    :)
    matte

    SvaraRadera
  5. Hej Randi,
    Tack för tipset, det skall jag omedelbart prova då Emil redan haft några små fästingar.
    Ha det så bra.
    Kram/Marita

    SvaraRadera
  6. Det är verkligen ett gissel, dess otäckingar! Här i Dalarna har det inte direkt kryllat av dem, men det kommer fler och fler för varje år. Läste idag att dom försöker utveckla ett vaccin av fästingens saliv...
    Hoppas du klarar dej med vitlöken!

    SvaraRadera
  7. Vi har massor med fästingar här... bläää! Men vi har använt Scalibor halsband i säkert 5 år på våra hundar o har aldrig någonsin haft några problem med dem. Hundarna har heller aldrig i princip några fästingar på sig trots att vi går i skog o mark varje dag. Det är nog olika fr hund till hund så man får nog prova sig fram.

    kram

    SvaraRadera
  8. Jag brukar också göra som du. Det är det ända jobbiga med att gå i skogen.
    Fortfarande inga valpar.
    Kram Hedvig

    SvaraRadera
  9. Usch & tvi för fästingar!

    Men tål verkligen hundar vitlök? Jag trodde inte att hundar tålde lök alls, ej heller choklad, nötter & mandel, fast vitlök kanske är ofarligt för dem? Det är ju nyttigt för oss människor iallafall...

    Kram, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  10. Paula: Jag har testat att använda vitlök i förebyggande syfte i många år, så nu vet jag att det fungerar.

    Dubbelörnen: Jag förstår att dina hundar inte får några fästingar om de har Scalibor halsband. Det är ju effektivt och innehåller gift och jag känner till hundar som blivit jätte-dåliga av det också. Man måste vara observant på biverkningar.

    Jenny: Hundar tål vitlök och det är inga problem att få i våra hundar det.

    SvaraRadera
  11. Randi, det är precis det vi har varit fr första början. Mucket observanta! Men ingen av dem har reagerat på något sätt, inga hudirritationer ingenting... Aldrig någonsin...

    Kram

    SvaraRadera
  12. Dom är verkligen äckliga dom små krypen, jag plockar bort dem för hand när våran kära Nasse har fått dom i pälsen. Han sitter blickstilla tills jag fått bort den, det irriterar säkert när den sitter fast. Jag tror inte vår katt skulle äta vitlök, men jag ska försöka..annars är vitlök faktiskt bra mot fästingar!!

    SvaraRadera
  13. Hallå!
    Bra tips! Men hur ofta och hur mycket ger du hunden vitlöksköttfärskakorna?
    Mvh
    Karro

    SvaraRadera
  14. Dubbelörnen: Det är ju jättebra att dina hundar tål det här nervgiftet. Men det finns många djur som blir sjuka av det också och för dem är det ju bra att det finns alternativ.

    Karro: Jag ger mina hundar en "kaka" per dag i maten.

    SvaraRadera