...
...
...

torsdag 10 april 2008

NÖJD & TRÖTT

.
Photo: Randi Måhl

I´M A GARDENER

Det känns i hela kroppen.
Det är samma sak varje vår.
Jag längtar och längtar.
- efter den Gröna spirar-färgen,
Plötsligt, så är allt bara såååå grönt.
Jag rusar iväg och hämtar redskap och skottkärran.

Titta här och titta där ! – Vad är det, som kommer upp???
Helt maniskt river och sliter jag i det gröna, som kallas ogräs.
Jag går som en maskin, som hakat upp sig.
Jag kan bara inte sluta.

Komposthögen växer och det gör värken också.
Helt utmattad stapplar jag se´n in i duschen.
Slänger mig ner i soffan och försöker bara överleva.
Varenda muskel i kroppen protesterar.

Rabatten var ju helt nyligen så vackert grön.
Den riktigt lyste av klorofyll.
Nu är den sorgligt svart igen.

MEN JAG ÄR SÅÅÅ NÖJD

Vad är det som driver oss till det här?
Säg att du också är så här galen!

Photo: Randi Måhl
Andra bloggar om: , , , , , ,

25 kommentarer:

  1. Vad underbart du skriver !
    Kram Hedvig

    SvaraRadera
  2. Oh,vilka vackra bilder !
    Själv foto intresserad, du kan fånga det i VARJE bild...Visst är våren på väg!

    SvaraRadera
  3. Självklart Randi! Det är ju DET som utmärker en äkta trädgårdsnörd!;))
    Du tycks åtminstone ha den goda smaken att inte fotografera den rensade jorden men hur tror du att jag gör....?;))
    Nå ja. En är i a f ofarlig!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  4. Det låter som om du skulle belöna dig med lite massage på dina onda muskler i väntan på blomningen ;) Du har varit jätteduktg!
    kram
    nina

    SvaraRadera
  5. Underbart att ta del av dina texter! Kram och en trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. härliga randi! ha sån värk så ag nappt kan gå, hihi...gud vad härligt ändå, godvärk! häriga åkommor när våren är här...spritter som värsta hönan!!! kram lotten

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Tack för fina ord hos mig!!!

    japp, visst känner man sig sååå nöjd efter en trädgårdsdag!!!!

    ha en trevlig helg!!!

    ♥Kram ♥Millan♥

    SvaraRadera
  9. Hahahaha.. Nä jag är ingen äkta trädgårds nörd!! :)Hoppas kroppen tagit igen sig nu! Kram till dig!

    SvaraRadera
  10. Hej Randi!

    Så härligt det låter, och underbart skrivet!

    Ang min amaryllis så har jag gjort absolut ingenting! Bara ställt ut den efter julen där det varit svalt och ljust. När jag såg att det började spira lite nytt liv gav jag den lite regnvatten. Vi har ganska mycket kalk i vårt vatten pga egen brunn, så jag samlar regnvatten att vattna med! Kanske var det regnvattnet som fick den att blommma så vackert igen!

    Ha en härlig helg!
    Kram
    :)Anna

    SvaraRadera
  11. Va härligt det låter! ..längtar lite till det stadiet jag med men vi har fortfarande snö :)..
    Den där damen på bilden är så söt, gav bort en sån till en av mina kompisar! :) Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
  12. Hihi, känner precis igen mig! Förra veckan grejade jag som en tok i trädgården, hade träningsvärk i flera dagar efteråt!! Men det är ju såååå himla roligt att äntligen få fixa och dona i trädgården igen!

    Ha en trevlig helg!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  13. Hej Randi,
    Jag känner det absolut igen.
    Men jag tycker inte synd om dig, ok lite då. Men härligt är det.
    Jag saknar det jätte mycket att rota i trädgården, vi har nämligen ingen för tillfället. Vistt har vi en tomt på 2000 kvadrat men vi har sågad ner 40 st, jätte fula granträden, så du kan tänka dig lite hur det ser ut här hos oss.
    Vi ska bygga hus på en underbart tomt så det blir om några år jätte fint men än så länge får jag njuta av mina krukor med allt möjligt och andras trädgårdar.
    Jag har tjuvtittat nu i flera månader hos andra bloggar utan att lämna kommentar, nu har jag också blivit smittat och har själv en blogg.Tack för all inspiration och jätte fina foto du har visat under den tiden jag har blivit smittat.
    Kram Gerda

    SvaraRadera
  14. Ja, jag är också galen, våren berusar...
    Ha en trevlig helg
    Camilla

    SvaraRadera
  15. Vilken söt liten tant, trippar runt i högklackat i sin lilla täppa! Så vill jag se ut som gammal..ha,ha..Jag river o sliter i rabatterna på våren o försöker se proffsig ut, får mer eller mindre fason på det hela, men sen plötsligt på sensommaren kan jag få syn på meterhöga nässlor i nåt hörn. Jag är med andra ord inte direkt nån trädgårdsnörd... vill ha massor med blommor, men är inte så bra på att sköta om dem!

    SvaraRadera
  16. Jag förstår dig precis! Det är en sååå härlig känsla, man är fylld av energi trots att kroppen är helt utmattad. Det är något som jag verkligen saknar!!!
    Trodde nog aldrig att jag skulle sakna trädgården så mycket som jag gör. Men jag får njuta av att läsa om dina och andra bloggares trädgårdsbestyr så länge.
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  17. Hihi, underbart inlägg!!!
    Japp, jag erkänner - jag är också så galen ;)
    Nästan lite manisk när jag sätter den sidan till :)
    Fast roligast är att gräva o plantera..
    Kram & ha en underbar helg!
    Mia

    SvaraRadera
  18. Nej, men skulle vilja vara...*ler*
    Eller att någon så energisk som du beskriver bara kom och fixade prylarna åt mig...jag kan ju, inte så mycket om trädgårdar..:(...är ju, från Island..;)Så varje år är jag lika osäker vad som är ogräs och vad som är en vacker blomma...men, men, det brukar ordna sig ändå!

    Kram på dig i soffan, njut på bara det är ju, fredag..:)

    SvaraRadera
  19. måste säga att jag ler igenkännande :-)

    nu har jag ingen tomt denna vår. men jag har en sockerlåda som jag redan fyllt ;-)

    och det där att inte kunna sluta...

    många är de sommarnätter då jag krupit runt bland mina rabatter :-)

    tack för tipsen om förening. Jag ska gå med!

    Kram
    Cattis

    SvaraRadera
  20. Absolut! Men det är ett härligt vansinne! /matte :)

    SvaraRadera
  21. Jag riktigt ser dig gå fram i trädgården med frenesi! Men jag känner igen mig till en del, skillnaden är väl att vi har en sådan liten trädgård så man hinner bli lagom trött.
    Ha en bra helg!
    kramar

    SvaraRadera
  22. Du är för härlig! :) Du gör det bra! Här har vi fortfarande över en meter snö, så det dröjer tills våren kommer. Visst är orkiéer underbara! Ha en trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
  23. Fina bilder du har! Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  24. Det är roligt när det börjar grönska i rabatterna, men mest är jag rädd för att rensa bort något som INTE är ett ogräs! Vi har dock mycket snö ännu så här är det ingen ogräsrensning på ett tag...

    SvaraRadera
  25. Underbar beskrivning av hur det känns när våren kommer! Själv har jag upptäckt att muskeln på insidan av låren har något med min ogräsrensning att göra - har stapplat omkring på jobbet som en gammal tant hela veckan efter att fullständigt kört slut på mina ogräsrensarmuskler! Men på något mysko sätt så är det skönt.....Det är väl det som skiljer en trädgårdsgalning från en som hatar att rensa ogräs!
    NU ÄR DET VÅR!

    SvaraRadera