...
...
...

söndag 6 april 2008

SNABB FESTMAT

Photo: Randi Måhl

Nu när våren kommer börjar den tiden
då man kanske inte har tid att/vill vara
i köket mer än nädvändigt.
Det är mycket som konkurrerar om tiden;
trädgården, gäster, stranden, m.m.

Tänkte nu dela med mig av mina räddningsplankor
och börjar med couscous, som jag använder istället för t.ex. potatis.


Jag serverar gärna den här rätten,
som tillbehör, när jag har gäster.
Fixar den på morgonen och plockar fram den,
när gästerna sätter sig till bords.

Jag älskar sån mat!
Helst ska maten inte ta mer än 20 minuter
att tillaga när jag har gäster,
som ofta kommer och stannar hela dagen (eller fler).

FESTLIG COUSCOUS

Passar bra att serveras till
kallskuret kött, kyckling och kalkon.


6 portioner

450 g couscous
7 dl vatten
rivet skal av en apelsin
rivet skal av en citron
50 g torkad tranbär
50 g russin
frön från 1 granatäpple
100 g hackade valnötter
2 msk hackad persilja
2 msk hackad gräslök
2 msk olivolja

Blanda couscousen och det kokande vattnet i en skål.
Låt stå och dra i 5 minuter
Täck med plastfolie.

Under tiden blandas resten ihop i en skål.

Fluffa upp coouscousen och blanda ihop alla ingredienserna.
Strila över lite olivolja.

Bonne Appétit
Andra bloggar om: , , , , ,

20 kommentarer:

  1. Mmmmm! Tusen tack!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  2. Det verkar ju både gott, enkelt, snabbt & nyttigt!

    Tack :)

    Kram, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  3. Det är faktisk en av mina favoriter också.
    Kram Hedvig

    SvaraRadera
  4. Det låter helt fantastiskt! Måste prova snarast - tack för receptet.

    Ha en fin söndag! Kram Karin

    SvaraRadera
  5. redan utdraget, såååååå oott det lät! kram lotten

    SvaraRadera
  6. Vad gott!:-) Kram gulliga Randi.:-)

    SvaraRadera
  7. Hej Randi och tack för påhälsning på min sida!
    Receptet låter kalasgott, det får bli till veckan någon gång!
    Har precis köpt en kamera, en Nikon D40, och försöker ta lite fina bilder. Jag blir jätteinspirerad av dina underbara bilder. Verkligen fina!
    Idag har jag ont i hela kroppen efter att i två dagar ha legat ute i rabatterna och gjort vårfint! Underbart! Nu kommer säsongen när man har svarta "glädjeband" under naglarna för jämnan!
    Nu får man väl ändå tro att våren är här!

    SvaraRadera
  8. Låter riktigt gott! Jag brukar göra couscous och blanda i grönsaker och fetaost men ditt recept skall jag prova nästa gång.
    Ha det bra
    Camilla

    SvaraRadera
  9. mmm...så gott detta låter!!...och enkelt, något även jag kan fixa ihop..:)
    Det ska jag testa!

    Så håller jag med dig, det är mycekt mysigare med drömslott...man behöver aldrig ens tänka på städningen, ingen värmekostnad etc. Passar mig utmärkt..:)
    När det gäller mina gäst toaletter...ja, de är fina men tyvärr så är det en hemlighet..;)
    Men jag vet, att inget av dem är lika fint som ditt kommer att bli!!

    Största kramen till dig Randi och ha en fortsatt solig söndag!
    Kraaaaam...

    SvaraRadera
  10. Ser riktigt gott ut! Kommer gärna och avnjuter detta hos dig i ditt fina glädjehus ;)
    Tack för tipset!
    Önskar dig en skön söndagkväll!
    Kram
    nina

    SvaraRadera
  11. Så kjempe deilig ut!

    For en fantastisk dag vi har hatt, nå er tegneblokken nesten full av nye ideer, skal bytte litt på det jeg har, og lage noen nye gangveger osv...Er kjempe gøy, er deilig at hagesesongen er begynt igjen!

    SvaraRadera
  12. Ett suveränt recept. Det skall jag skriva ut och spara... Vill du ha lite hjälp med tapetvalet i hallen så maila mig ett par bilder så skall jag ge dig ett par genomtänkta råd :-)Behåller såklart bilderna för mig själv :-)

    SvaraRadera
  13. Mums det lät gott!

    SvaraRadera
  14. Couscous är jättegott och jag älskar att göra sallad på den. Men mannen tittar alltid lika oförstående när jag ställer fram den - men det struntar jag i. :)
    Tack för receptet, det låter jättesmaskigt!
    kramar från Poppins

    SvaraRadera
  15. Mmm, verkar gott! Måste testa detta, men först köpa nytt couscous. Gammalt smakar väldigt dåligt...

    SvaraRadera
  16. Det är säkert jättegott, granatäpple i har jag aldrig provat men det ska jag testa. Annars är jag mycket förtjust i bulgur som kan användas på samma sätt som couscous.
    Tack för receptet!
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  17. Vad gott det låter!!! Ha en bra dag, kram!

    SvaraRadera
  18. Är detta ett egenkomponerat recept? Isåfall undrar min systerdotter om hon får använda det i ett projektarbete på gymnasiet, en bok om nyttigare mat.
    Ha en skön kväll!
    Kram nina

    SvaraRadera
  19. Nina: Kul att din dotter känner sig inspirerad av mitt recept! Men...sorry...receptet är redan publicerat och hon kan tyvärr inte publicera det.
    Men receptet är ju jätte-enkelt att ändra på. Jag brukar blanda i det som jag för tällfället har hemma t.ex.: hackad torkad frukt, solrosfrön, frysta lingon, coocktail-frukt på burk...jag listan kan bli hur lång som helst.
    Jag tror din dotter också skulle tycka att det roligare att ha hittat på ett eget recept för boken.
    Lycka till!
    Kram Randi

    SvaraRadera
  20. Vilken fin bild och vad hungrig jag blev! En eloge, nej flera till skaparen!

    SvaraRadera