...
...
...

måndag 21 april 2008

UTLOKALISERING

Photo: Randi Måhl
BORNHOLMSFIKON

Förra sommaren tappade fikonträdet ALLA fikonen!
Det var jättetrist och jag undrar förstås VARFÖR?
Något måste jag ju göra, så nu har jag flyttat ut det ur orangeriet.

Hur gör ni för att få frukter?

Olivträdet åkte också ut. Så nu kommer det att kännas tomt där.
Idag ska de planteras om och rötterna ska beskäras lite.

I natt var det frost igen här. Och backsippan fryser.
Men nu skiner solen och det ser ut
att bli ännu en härlig vårdag med sol och värme.

HOPPAS SOLEN SKINER PÅ DIG OCKSÅ!




Andra bloggar om: , , , , ,

17 kommentarer:

  1. Solen skiner här också men det är frostkallt om morgnarna när jag drar ut med Habibi.
    Kan det inte bli lite varmt också????
    Vet ingenting om fikon och olivträd eller växter. Tycker om dem men jag tittar hellre på dina vackra bilder av dem.
    Kramar Eva Agnes

    SvaraRadera
  2. Aha! Så etedde sig mitt fikonträd också det första året. Massor av fikon, alla trillade av. Ifjol, andra året alltså, satt alla frukterna kvar. Mums!
    Mitt fikonträd står ute i ett vindskyddat hörn.
    Olivträdet, som jag hade i min sk vinterträdgård, dog.Men det skadar aldrig att försöka få liv i det igen.
    Kram i det härliga vårvädret.
    Lycka till.
    Aina i Skåne
    Lycka til

    SvaraRadera
  3. Vilka otroligt vackra bilder. Jag bara bläddrar och bläddrar neråt på din blogg och kan liksom inte sluta - underbara!

    (Javisst är det underbart med trädgårdsarbete! Och visst är man lite knasig som tycker att det är såå härligt att stå på knä i en jordig rabatt och dra bort ogräs... men det är så härligt!)

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Återigen ljuvliga bilder!!!

    Ja, det är synd att nätterna fortfarande är så kalla..!

    Kram, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  5. Tänk att vi slapp frost i natt!
    Fikonträd har jag inget, men har du kollat i AoT skötsellistor? Kanske finns där något?
    Själv är jag alldeles berusad av den milda värmen och solen som nu bara skiiiner! Har hållit på att lära mer om min kamera och jag får lov att säga att det blev lite skillnad (om du har lust att kolla bilden i bloggrubriken - resten visar jag i kväll)
    Ha det så underbart i din pradis Randi (ormen har du väl flyttat nån annanstans?)!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  6. Ja det är fortfarande kallt om natten men mornarna är underbara.
    Ha det bra i din trädgård
    Camilla

    SvaraRadera
  7. Fikon, så härligt! Vi gav bort ett fikonträd till en 60 jubilerare som hade ett drivhus. vet inte hur den mår idag....

    SvaraRadera
  8. Jag efterlyser oxå skötseltips - men för lavendelträdet jag håller på att döda sakta men säkert... Några tips?

    SvaraRadera
  9. Jag har tyvärr inga goda råd om dina växter...men en solig dag blev det iallafall här! kram!

    SvaraRadera
  10. Hej!
    tack för kommentaren inne hos mig!
    Jag har tittat mig omkring här på din blogg en god stund och är helt hänförd av dina underbara foton!
    Så duktig du är! Helt otroligt duktig.

    Kamomilla

    SvaraRadera
  11. Hallå där mästerfotografen, vilken läcker fikonbild och fotot på den vita blomman, fantastiskt! Ja du, hon var en mycket insatt och rutinerad bloggerska för att inte veta om mej...alls...Men, det ordande sig ändå. Hoppas jag. Ha en bra ny vecka! Mari.

    SvaraRadera
  12. Jag och fikon går inte alls ihop. Första året "försvann" mina två fikonfrukter och andra året dog hela plantan.
    Förresten försvann min förra kommentar helt ut i cyberrymden. Hoppas det går bättre med att skicka in den här.
    kramar

    SvaraRadera
  13. PS. Jag misstänker starkt att det var skatorna som lade beslag på fikonen... :)

    SvaraRadera
  14. Vilka underbara bilder! Hän gärna med på min temavecka, än är det inte för sent!! Kram Karin

    SvaraRadera
  15. Här är underbart soligt o varmt vårväder!!!

    Sååå vackra kort!!!!!

    Ha det så fint i vår solen!!
    hoppas ni får en härlig vecka!!
    kramar Millan

    SvaraRadera
  16. här med skiner solen o va det är skönt, allt känns lättare. tänk jag glömde mitt apelsin träd lite på en fönsterbräda, nu blommar det som en galnng, så sött!
    idag är du min favvorandi itea mönster, hihi!

    varmkram lotten

    SvaraRadera
  17. Bor Du i paradiset? Här i Dalarna får man så här års i allra bästa fall glädjas åt blåsippor. Och det gör vi så klart i allra högsta grad.För första gången in på Din blogg, men det blir fler gånger, var så säker.

    SvaraRadera