...
...
...

söndag 27 april 2008

SVART/VITT

Vilken underbar helg det varit.
Solsken och varmt - precis vad jag önskat!


Idag har jag tvångsförflyttat en massa växter ut ur växthuset. Mina stammade rosor står nu ute och visst känns det tufft. Det är första gången de flyttas ut så här tidigt.

Men så ljust det blev - ja, alldeles för ljust. Jag har därför koncentrerat mig på att skaffa mörka inredningsdetaljer och då främst svart. Och det dämpar faktiskt det skarpa ljuset.


Jag har valt mycket svart järnsmide, som passar bra till mässingdetaljerna. Mitt marmorbord var inget bra val, eftersom det har en vit bordsskiva, som reflekterar det skarpa ljuset.


För att eliminera det, så lägger jag på en svart spetsduk. Matservicen är vit och det är även besticken, så det ser inte så trist ut när det är dukat. Får visa en bild en annan gång.



Nu återstår bara städningen. Fönstren ska tvättas och golvet förstås. Sen hoppas jag att alla rosa pelargoner ska börja blomma! Och att klematisarna ska klänga uppför pelarna. Men det får jag visa lite senare.

Hoppas du också har haft en skön helg!


Andra bloggar om: , , , , , ,

27 kommentarer:

  1. oh- vad jag är avis (bara lite grann) på ditt fina växthus... jag har bara 5 m2... och så fina smide-hyllor osv... det vill jag också... men jag tycker att det är oftast såååå dyrt... ska kika runt på loppis under sommaren...
    trevlig vecka

    SvaraRadera
  2. Så utrolig vakkert du har det. Hanne

    SvaraRadera
  3. Suck & suck & suck, Randi, så underbart ditt glashus är!!! Och svarta detaljer är urläckert val!

    SvaraRadera
  4. WOW !!! SÅ snyggt du har det, ser så stort ut också...UNDERBART!!! Gillar det svarta : )

    Kram, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  5. Saknar ord.. det är så ljuvligt vackert, måste vara härligt att vistas där!! Riktigt skön kombination svart och vitt!
    Varmt tack också för din gulliga kommentar, jag växte nog en bit.. ;)
    Önskar dig en ny skön vecka med mycket sol och njutning i ditt nypiffade växthus!
    Kram
    nina

    SvaraRadera
  6. sååååååå fint växthus, elel uterum, sitter det ihpo med hset? ljuvliga detaljer ha du vacker att byta ljuset med lite mrka kontraster! varmkram lotten

    SvaraRadera
  7. Randi! Håller helt med dig om den underbara helgen! Det hinns inte med att blogga ens en gång! ;)
    Har också varit ute efter järnsmides hyllor utan att lyckas att hitta några.
    Interiören i ditt orangeri ser väldigt fint ut!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  8. Vilket fantastiskt vackert växthus!
    Måste vara en alldeles speciell känsla att få vistas där.
    Jag ska hålla korpgluggarna öppna efter det söta fågelbadet du visade, tack för tipset!
    Kramar

    SvaraRadera
  9. Jag bara älskar din blogg:-)!

    /kram Anna

    SvaraRadera
  10. Vad du har varit duktig denna helg och vad fint det är med alla svarta detaljer.Underbart.
    Kram Hedvig

    SvaraRadera
  11. Hallååå
    Men attans vad avis jag blir så fort jag ser en glimt av ditt växthus! Jag får bara fortsätta att drömma om mitt, kanske att någon gång så....

    Som vanligt härligt att komma hit och titta på dina vackra bilder! Du är skicklig du!

    Kram / Utsidan - Mariehill

    SvaraRadera
  12. Otroligt vackert växthus du har!!! så fint med svart spetsduk, jag bara njuter...
    Annars så är Nasse väldigt ädel för oss fast han har gud vet hur många raser i sig...skogskatten i honom dominerar med krage runt halsen o tofsar i öronen. Vi bor så långt norrut att vi tar in dammfisken till vintern, karp, guldfisk, guldid, har dom i en stor tunna i garaget. Försökt med övervintring i dammen med luftpump men dom dog! I går fick dom komma ut, värmen börjar komma fast det är snö o is i stränderna ännu ute i skärgården.

    SvaraRadera
  13. Oj så avundsjuk jag blir .. :o)... suck... så fint du har det!!!!
    Linda

    SvaraRadera
  14. Åhhhh jeg tror jeg besvimer, så utrolig fint dere har det! Er jo slikt vi ser i Engelse interiørblader dette, fantastisk!!!

    Vi har ikke hatt så fin helg denne helgen, men til gjengjeld fikk jeg vasket og ryddet litt...må til det også av og til... ;0)

    SvaraRadera
  15. Det är väl den enda nackdelen jag kan se med ett växthus - alla rutor som ska putsas ;)

    SvaraRadera
  16. Hej!
    Jag snubblade in på din blogg idag!Måste berömma dig för en otroligt fin blogg och vackra bilder.Verkar mysigt där du bor med trädgård och nya möbler till verandan.Snyggt!//MVH Karin

    SvaraRadera
  17. Vilket underbart växthus du har!!!
    ett sånt står på min önskelista..
    ha en härlig måndag!
    kram matte

    SvaraRadera
  18. Underbart vackert det blev med det svarta i ditt stora härliga växthus.. Må gott i vårsolen..det ska jag..Kram/Monica

    SvaraRadera
  19. Så fint du har det i ditt växthus! Det ser så härligt ut med svensk vår...suck! Lite avundsjuk är jag...Må så gott i solen!
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  20. Så vackert du har det i växthuset! Härliga bilder. Svart och vitt är verkligen snyggt ihop. Blir nyfiken på dina stamrosor! Vad är det för sorter?

    Kram Karin

    SvaraRadera
  21. Lite sol är aldrig fel.

    SvaraRadera
  22. Jaha... då vill jag inte ha det växthus som jag ville tidigare...
    Vilket härligt o vackert växthus du har!! Helt enkelt underbart!

    SvaraRadera
  23. Alltså.... Ditt växthus..... Åååååh. Ett sånt man skulle kunna "die for". Jag är jätteavundsjuk :-) och njuter av dina fina bilder. Ha en skön vecka!

    SvaraRadera
  24. Men så fint det är med svarta inredningsdetaljer. supersnyggt!!vilket ljuvligt växthus, man blir allt lite avis.
    kramar malin

    SvaraRadera
  25. Vilket otroligt vackert växthus du har. JÄTTEFINT. Idag lägger jag två kommentarer på samma . Måste säga något om den översta bilden också, som var så otroligt vacker.
    Men ditt växthus det tar priset.
    Ha en skön valborg och 1 maj . Kram bitte

    SvaraRadera
  26. Så vackra bilder... *njuter*... och vilket växthus så vackert... väcker känslor av sommar...och blomster... härligt med ljuset!

    Kram Annie

    SvaraRadera
  27. Så snyggt det är med svarta detaljer!

    SvaraRadera