...
...
...

torsdag 3 januari 2008

BERIKA DITT LIV!

VILL DU BERIKA DITT LIV?

Börja med att skämma bort dig själv!

Jag har nog blivit ganska så bra på det med åren. Vänta inte på att någon annan ska skämma bort dig, utan ge dig själv, det du vill ha av andra. För min del handlar det om ganska små saker oftast.

När jag var småbarnsmamma var ensamma stunder i badrummet superlyxigt. Det innebar att när jag var på tjänsteresor, så hade jag alltid med mig en bamse-burk Nivea. På kvällen innan jag gick och la mig, smorde jag in hela kroppen med ett tjockt, kletigt lager Nivea. Kändes super-lyxigt! Hemma kan man ju inte göra sånt, eftersom man inte har någon, som kommer och byter lakan varje dag. Jag köpte godis och modetidningar, som jag aldrig annars hann läsa och låg och njöt av min förtappade tillvaro.

Det behöver alltså inte vara en hel dag på ett SPA – det kan också vara att låsa in sig i sitt eget badrum med väldoftande badoljor, levande ljus och favoritmusiken. Sätt upp en ”Upptaget-skylt” på handtaget!

Det måste inte vara en hel dags shopping – nej det kan vara att man köper en stor bukett rosor till sig själv. Osv, osv …..


Jag brukar ibland ta fram min fina ”Skämma-Bort-Mig” kopp (från Versace, som är en av mina favvo-designers), när det känns att det är dags. Det händer inte så ofta. Det brukar bli födelsedagar och just vid tillfällen, då jag känner att jag förtjänar något extra. Jag fyller den med cappucino av de finaste bönorna och njuter av den i stillhet. Det skulle inte funka med en vanlig kopp förstås …*fniss*.

Man måste vara noga med att inte ”förbruka” sina ”Skämma-bort” grejer. Då måste man ju hitta på några nya istället!

Berätta – hur skämmer du bort dig själv?

Andra bloggar om: , , , , , ,

21 kommentarer:

  1. Vilken fin kopp och foto, har du tagit det? Mycket snygg bild! Ja, skämma bort mej gör jag ideligen.... jag gör det nu tex med en massa ljus, blogg, lite rött vin... men ett bad, en ny duschkräm etc är lyx med! Det behövs inte så mycket för att jag ska känna mej lycklig, vi är lyckligt lottade för det, det är nämligen inte alla förunnat att känna så...God fortsättning på året önskar jag dig, njut av kaffet! Mari.

    SvaraRadera
  2. Mari: Javisst - jag tar alla bilder själv. Vill egentligen inte ha © märke på mina bilder, men många plockas ner från Google - tyvärr.

    SvaraRadera
  3. Tack för alla underbara bilder och texter du bidrar med!Ramlade ner på din sida via Fotosidan.se för ett par månader sedan och återkommer gärna.
    Hur jag skämmer bort mig! För fem år sedan började jag ta ledigt varje onsdag och försöker göra det som faller mig in. Oftast kommer dock det"dåliga" samvetet och tycker att jag måste vara "duktig" och även göra nytta. Det gäller att kompromissa lite lagom då vi endast har ett liv.

    SvaraRadera
  4. Vilken otroligt fin bild! Ja vad unnar jag mig? En god kopp kaffe, att gå in i en lyxig chokladaffär och köpa en eller två praliner och äta på stående fot, köpa härliga trädgårds- och inredningstidningar...och inte minst andra små saker som förgyller vardagen. Jag gillar vardagslyx!
    Ha en härlig torsdagskväll och fortsätt njuta av tillvaron. Kram Karin

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig bild och vilken härlig kopp !
    Jag tar mig faktisk ett varmt bad varje kväll och när jag ligger i badet kan jag se ut över Stockholm. Det känns lyxigt !
    Kram Hedvig

    SvaraRadera
  6. skämma bort mig, blogga, shoppa inredning, läsa böcker.
    Vilken fin kopp och foto, har du tagit det?
    kram petra

    SvaraRadera
  7. Ja, man behöver verkligen skämma bort sig själv. Vilken underbar kopp att använda till det!
    Jag försöker njuta av vardagen hela tiden, se vackra saker runt omkring mig, göra mer vad jag själv vill snarare än vad andra tycker att jag ska göra...
    kramar

    SvaraRadera
  8. Jag är nog väldigt dålig på att skämma bort mig själv. Det blir väl ett härligt varmt bad ibland, en efterlängtad inredningstidning och en skål godis kan det också bli. Annars är det nog rätt tunt på bortskämningsfronten. Får nog ta och skärpa mig!

    Ang snö, det kom lite flingor innan idag, men nu är det borta igen. Men tydligen skulle även vi i Skåne kunna få snö nu i dagarna som kommer.

    Varm kram
    Lotta

    SvaraRadera
  9. Gott Nytt År och tack för alla gulliga kommentarer hos mig. Vilka otroligt fina bilder du visar! Min bättre hälft råkade hänga över dator'n när jag var inne på din sida och kommenterade genast att den som har tagit bilderna är proffs (fotograf). Så rätt han hade.
    En av mina favoritbilder är den med julevangeliet. Helt underbar!
    Gillar hela din text med att ta tillfällena i akt och njuta! Bara att tända ljus, en hel massa är underbart. Tänka positivt är ju också bra, och det tycks de flesta bloggarna vara bra på.
    Många kramar från Ingrid

    SvaraRadera
  10. Vilken fin sida att skämma bort själen med... musiken underbar!
    Gott Nytt År önskar Annie

    SvaraRadera
  11. Jamen, du är väl helt otrolig! Dina kort vinner alla fototävlingar med häst längder!!! Jätte fint, självklart misstänkte jag att fotot var ditt, men ja, det är bara hel otroligt vad du har talang!
    Kram Petra

    SvaraRadera
  12. Gott nytt år!!
    Skämmer bort sig själv ja....hur gör jag.Vet inte om det någonsin har hänt....ooops kanske dags???Min tid på morronen innan ungarna vaknar är nog det som jag skämmer bort mig med....cykling, musik, dusch å en kopp kaffe...då njuter jag.
    Fina bilder som vanligt.
    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  13. Godmorgon Randi!
    Visst ska man skämma bort sig själv. Det är jag faktiskt riktigt duktigpå...hi hi
    Vad det gäller fågelhusen har jag dem utomhus. Det går bra eftersom man lackar decoupagen minst två omgångar.
    Det håller utmärkt i snöstormar och annat otyg.
    Kramar Eva Agnes

    SvaraRadera
  14. Hej och tack!för dina rara kommentarer til min blogg.
    Och vad bra att du får oss
    att stanna upp en stund med
    dina vackra bilder och texter!
    Så jag önskar dig många mysiga
    kaffestunder i din söta kopp!Och en God fortsättning på det nya året!Kram Memrica

    SvaraRadera
  15. Den ultimata lyxen för mig är att ta mig tid att läsa romaner. I början brukar jag ha svårt att koncentrera mig och tankar på vad jag borde göra dyker upp titt som tätt, men efter ett tag slappnar jag av och njuter. Jag fick tre böcker i julklapp som nu ligger till sig och väntar på nattygsbordet. Skulle jag ha råd så skulle jag skämma bort mig själv med manikyr och pedikyr och massage. Ett spabesök skulle inte sitta fel!

    SvaraRadera
  16. Oh, så vacker kopp! Låter underbart.
    När jag skämmer bort mej - jag tappar upp vatten i mitt bubbelbadkar, sätter fram ett glas vin eller en lättdrink, tänder den femarmade ljusstaken (levande ljus), sätter på vacker musik och bara slappnar av. Oh, så skönt!
    Kram Aina

    SvaraRadera
  17. Ja,jag tog bilden genom fönsterrutan medans bilen rullade i en skaplig fart...men den är helt OK ändå tycker jag...hoppsan nu skröt jag visst;-)...och det gör jag minsann inte ofta!
    Jag är dålig på att skämma bort mig själv, men ungarna skämmer jag bort desto mer...
    Kramar/Birgitta

    SvaraRadera
  18. Heej. Jag undrar bara om du skulle kunna hjälpa mig med att få in ljud på sin blogg, skulle vara jätte snällt.. har kämpat jag vet inte hur länge men får det inte att fungera.
    (om du har lust och tid)
    puss

    SvaraRadera
  19. Tack Allesammans - urkul att läsa om hur ni skämmer bort er. Ska försöka komma ihåg att det finns hur många sätt som helst att ta till när man förtjänar något extra"

    Nene: jag vet faktiskt inte alls hur du ska kunna lägga in ljud på din blogg. Jag är absolut ingen data-expert! Jag har ett bild-spel, som innehåller musik, så jag har aldrig själv testat att lägga in ljud på min blogg. Sorry!

    SvaraRadera
  20. Gissa om jag blir glad av att läsa ett inlägg som ditt! Precis så känner jag också att göra det där lilla extra som sätter guldkant på vardagen. Som din underbara kopp!

    Har kikat runt bland dina foton o de är ljuvliga, men de har jag ju redan sagt tidigare *skrattar*...

    Kramar

    SvaraRadera
  21. Låter jätteskönt att skämma bort sig så. :) Jag tycker om att sitta vid datorn och pyssla med något, dra upp volymen på bashögtalarna och spela sånt som jag tycker om (men som mina nära och kära skulle bli tokiga på) och göra en liten kopp sanani (favoritkaffet). Då skämmer jag bort mig.

    SvaraRadera