...
...
...

torsdag 14 februari 2008

ROKOKO-STOLEN

... före & efter

Foto: Randi Måhl


Som ni kanske minns så satte jag för ett par veckor
sedan igång ett målningsprojekt.

(antikmålning)
(antik patinering)

Jag lovade ju att visa stolen när den var färdigklädd
och det är den nu.

Jag passade också på att måla ett litet skrivbord,
som jag köpte på Ilva och som ska matcha stolen.
Har ännu inte hittat ett beslag, som passar till en låda.

Det är ofta så, att det tar längre tid att hitta de rätta
tillbehören, än att göra själva jobbet.

Är jag ensam om att tycka det?

Andra bloggar om: , , , , , ,

21 kommentarer:

  1. Oh, vad den blev fin! Snyggt med samma färg på trä och tyg. Du får ta en närbild på tyget, det ser jättesnyggt ut. Det kliar i fingrarna på mig efter att få hålla på med lite färg och tyg. Här i en möblerad lägenhet har jag små möjligheter till det.
    Du är väl som jag, väldigt noga och då får man vänta tills man hittar det rätta oavsett vad det gäller. Ha en skön Alla Hjärtanskväll du också/Ninni

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du har varit. Stolen blev så fin men det visste jag att den skulle bli.
    Tänk vad man kan göra med lite målarfärg och nytt tyg !
    Kram Hedvig

    SvaraRadera
  3. Den blev jättesnygg! Vill ha... =)
    Var på auktion en gång (jag o en kompis) hade ropat in så det var fullt i bilen o då går det en liknande stol (inte lika fin!!) för 50 kronor!! Det glömmer jag aldrig!!
    Ha en härligt alla hjärtans-kväll

    SvaraRadera
  4. Mycket snyggt, säger jag som inte är speciellt duktig på att restaurera möbler...har iofs aldrig testat så jag kanske har en dold talang. Iaf, snyggt jobbat! =)

    SvaraRadera
  5. Vad underbart vacker din stol blev! Tyget ser jättefint ut. Du har ett gott öga för detaljer så du hittar nog snart ett beslag till skrivbordslådan, ser fram emot att få se helheten sedan!
    Ha en fortsatt fin Alla Hjärtans kväll!
    kram
    nina

    SvaraRadera
  6. Stolen blev jättefin, vilket vackert tyg du har valt!

    Ha en fortsatt mysig Alla Hjärtans Dag!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  7. Fint! Visst är det roligt med möbelrestaurering! Jag har en långsoffa som väntar på åtgärder, med stoppning och pinnar. Men tror det blir för övermäktigt, och dessutom, ska jag göra det? Kanske det är snyggast med den gamla patinan? Hm. vårt att veta.

    SvaraRadera
  8. Det blir så fint när man målar om gammla stolar och nytt tyg. Jag har en riktig förkärlek till dessa underbara ting.

    Många hjärtekramar från mig / Annelie

    SvaraRadera
  9. Stolen blev helt bedårande ha en trevlig helg!Kram memrica

    SvaraRadera
  10. Sååå fin den ble:-)
    Har visst et par lignende etter svigerforeldrene..hmmm..
    Ønsker deg verdens deiligste helg..
    Stooor klem fra Randi

    SvaraRadera
  11. Vad härligt med alla målarprojekt som alla bloggare håller på med - tyvärr är jag tokallergisk mot de flesta färger och blir sjuk av dem så jag får hålla till godo med andra projekt...

    SvaraRadera
  12. Men...ååhh...ja vad ska jag säga? Stolen blev ju helt ljuvlig!!! Tror att den skulle passa här hos mig ;-)
    Tack för dina alltid så snälla och värmande ord hos mig! Du är en pärla!

    Kram
    Dorthe

    SvaraRadera
  13. Viken härlig blogg du har!!
    Men hur hittar jag på din musik spelare, är jag dum eller!?
    Fin musik, vill veta vilken som sjunger första låten.

    Kram L

    SvaraRadera
  14. WOW...så himla fin den blev!!
    Så duktig du är!
    I am impressed..igen..:)

    Massa varma helgkramar till dig!

    SvaraRadera
  15. Åh, vad den blev fin!! Och vilket vackert tyg!!

    Blir inspirerad att sätta igång jag också...

    Jag håller med dig, att hitta de rätta tillbehören kan ibland bli ett livslångt projekt. Fel beslag kan ju förstöra hela möbeln.

    Jag ser fram emot att se skrivbordet till.
    Lycka till med att hitta beslagen!

    Kram Willewira

    SvaraRadera
  16. Så himlans fin den blev! Du är verkligen urduktig - vilket jobb du lagt ner! Imponerande...

    Jag håller med dig, oftast är det de sista detaljerna som tar tid. Håller fortfarande på med att få till insidan av skåpet jag målade för en tid sedan...

    Ha en skön helg! Visst hoppas vi detta strålande solsken håller i sig hela helgen!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  17. Åh, så fin stolen blev. Snygg kombination med färg och tyg!

    Kram! Märit

    SvaraRadera
  18. Ojoj Randi vad du kan, stolen blev otroligt fin!
    Ja, jag håller med, ibland är det så för mig att jag har "en idé i huvudet om vad jag är ute efter"
    och så behöver jag nån detalj eller nåt som skall höra till och då kan det ta tid. Man tycker "men jag skall ju bara ha en vanligt enkel...hur svårt kan det vara att få tag på egentligen" men så går det inte att uppbringa på jordens yta ungefär..
    Stor kram
    Mia

    SvaraRadera
  19. jo jag har helt fel ute med min björk knoppar! :) Tur att du har andra vackra bilder som man kan titta på istället. Stolen blev jättefin Kram

    SvaraRadera
  20. Så vacker stolen är! I den här ljusa färgen kommer verkligen de rena linjerna fram.
    kramar

    SvaraRadera
  21. ÅHH,vad stolen blev FIIIN, du är ju proffs... och tack för tipset med färger ifall man vågar sej på det någon gång. Kram

    SvaraRadera