...
...
...

måndag 25 februari 2008

KLARA, FÄRDIGA, SÅ!

... SÅ HÄR GÖR JAG

… men det finns många sätt att göra det på! Det skulle vara kul att veta hur ni andra gör?

Jag är nybörjare, men har snabbt blivit helt fascinerad av att så och är absolut ingen expert. Förr har jag alltid beställt färdiga plantor och visst gör jag även det fortfarande också.


När det är mörkt, stormigt och kallt ute drömmer jag om sommaren och till min hjälp tar jag mina insamlade fröer.




Jag börjar med att rensa och lägga dem i små plastpåsar med zip (finns bland kontorstillbehören). Varje sort får ett ett kort med all info, som jag känner behov av att ha.


Fröodlingen sker oftast i plasttråg, (som man får, när man köper t.ex. kött), som jag borrar hål i.

Jag använder färdig såjord, som jag blandar med perlit, för att få den ännu mer luftig.

Till sist bäddar jag in fröerna med ett täcke av vermiculit.

Men små frön blandar jag med steril fågelsand istället för vanlig sand, som kan innehålla bakterier.


Sen sitter jag bara och trånar framför mina tråg
och längtar efter en grön liten prick …*fniss*

Andra bloggar om: , , , , , ,

12 kommentarer:

  1. *wow* Jag är imponerad - själv köper jag bara färdiga plantor på blomsterhandeln. Men då har jag å andra sidan bara några krukor att fylla och inte en hel trädgård att plantera i...

    SvaraRadera
  2. Wow. Vad sugen jag blir på att sätta igång med frösådder. Men jag tror i år får jag nog bara tråna efter det.... Nästa år kanske det är mer möjligt och genomförbart.
    Jag höll på med massa frösådder åren innan vi skaffade barn. Under mina graviditeter har jag inte ens kunnat böja mig frammåt utan att det uppstår en katastrof...
    Nu står vi inför en ev flytt. Jag håller som bäst på att memorera ner på papper vilka växter jag bara måste få med mig härifrån till den nya trädgården. Jag misstänker att flyttlasset från utsidan av huset blir större än det från insidan.....
    Men jag blir otroligt sugen på en liten liten frösådd, det måste ju kunna gå att genomföra så jag går nog in på Impecta och beställer deras katalog nu, bums!...Det är ju bara en njutning att blädra i katalogen!

    Ha en bra dag!
    Kram Nina

    SvaraRadera
  3. Det som ska förgro låter jag min mamma ta hand om, för mina föräldrar har ett växthus. I år det dock bara mina kronärtskockor som inte ska direktsås.I övrigt ska jag ha sockerärtor, majs, sparrissallat, sedan har jag köpt en ettårig stockros + en sorts vallmo med "fylld" blomma. Allt är köpt på Impecta. Min mamma köpte olika tomatsorter och även pelargonfrön. Jag är mest nyfiken på mina kronärtskockor...

    Kram, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  4. men så duktig du är, min syster har växthus och håller på med förgroning...brukar f massor av henne, men vadmysigt det såg ut, förstår tt du trånar nu! ha det gott! kram lotten

    SvaraRadera
  5. Men hej igen
    Jag gör ungefär som du faktiskt. Använder mig av tråg, gamla mjölkförpackningar och godislådor. MEN nu har jag ju beställt en krukmakare som jag väntar på. Den ska ju höja odlandet till helt nya nivåer, hahahah!
    / Mariehill

    http://tradgardsliv-mariehill.blogspot.com/

    SvaraRadera
  6. Inget är som väntans tider :)
    Jag har ingen ro att så frön...jag förlitar mig till mina perenner och de är mig trogna i ur och skur. Ska bli spännande att få se dina små plantor sedan !
    Ha det så bra!!!

    SvaraRadera
  7. Ja visst är något alldeles extra, när man sår sina egna plantor.

    För tomat- och andra grönsaksodlingar eller andra mer snabbväxande sorter brukar jag ha vanlig, gödslad jord först i krukan/trågen, sedan ca 4-5 cm såjord överst bara för att slippa att skola om dem så himla fort. Plantorna hinner bli kraftigare och man slipper den första omskolningen vilket besparar både arbete och utrymme.

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  8. Oj, vad mycket du har skrivit sen jag kikade in här senast! Ett sånt där brickbord vill jag också ha, dax för en tur till IKEA med andra ord. Dina bilder är SÅ vackra, underbara!
    Det är verkligen kul med fröer och odling, man blir alltid lika glad när det börjar spira, och det är så mysigt att drömma och planera också.
    Hälsningar Helena/ Fläckvis fint

    SvaraRadera
  9. Verkligen fint, vilken ordning och vilka bilder (som vanligt)
    Vi sår -lite hafsigt - i plastlådor (som det varit godis i - gratis i affärer - du vet) och så har vi beställt från Bakkers - lev andra hälften av maj ... vi bor i en annan zon vi ...
    OM du vill se lite vinterbilder så har jag totat ihop ett bildspel från marknaden i Röros på min sida!
    Längtar med spänning på ditt så-resultat!
    Ha det gott!
    Kram
    S

    SvaraRadera
  10. Intet är som väntans tider. Tack för tipset med fågelsanden! Ja, de är känsliga de små fröna., har sått lobelia-pyttepyttesmå och de gror! Men såg lite mögel och skyndade att lufta och spreja fin dimma och lufta igen. Nu är det borta. Dottern är lika odlingsfrejk, det har gått i arv, och vi byter plantor. Jag vågar inte resa nånstans när jag har mina odlingar i gång!

    SvaraRadera
  11. Smarta tips och jättebra ordning! jag har lite mer "huller om buller"..fast jag skriver på kuverten vad det är för frön i alla fall och har dem i en låda...men ditt system är ju jättebra!
    Kram
    Mia

    SvaraRadera
  12. Oj vilken lektion, och inspiration! Vad fiffigt med "köttlådorna"! Nu börjar det klia riktigt i mina fingrar också, nu blev jag himla sugen! Jag höll på att bli med växthus idag ;) Jem & fix sålde jättebilligt, men tyvärr hade de bara fått hem tio st, och de var förstås slut när vi kom dit:(
    kram
    nina

    SvaraRadera