...
...
...

fredag 1 februari 2008

ANTIK PATINERING

Fortsättning på föregående inlägg.

Efter en jobbig natt med lite sömn
på grund av det våldsamma vädret med åska,
snö och storm har jag i alla fall laserat stolen.

Jag vill åstadkomma en smutsig och antik look. Därför har jag använt Lasyrolja + cypriotisk umbra + bränd umbra, som jag lägger i en papptallrik. Jag har använt pigment, men man kan också använda konstnärsfärger i tub (det måste vara oljefärger).




Jag lägger på ett ganska tjockt lager och torkar av ytan nästan omgående med en mjuk trasa. Gör en bit åt gången. Låter ”smutsen” hamna i profilerna och där skadorna syns. Jag använder en smal konstnärspensel för att få ner lasyren i fårorna.

Nu handlar det enbart om tycke och smak. Hur mycket eller lite patinering man vill ha är en smaksak. Ångrar man sig, så torkar man bara bort lasyren med trasa doppad i lite lacknafta. Sen börjar man om igen.



Jag har fått förfrågan om vilka Gustavianskt blå och grå färger jag använder.
Det finns säkert massor av olika svar på den frågan, men så här gör jag:

Gustaviansk blå
5 delar zinkvitt, 1 del dalablått och 1 del guldockra.

Gustaviansk grå
1502G HP Primo Grund

När stolen har torkat, är det dags för det svåraste –
nämligen att klä stolen igen!

Återkommer alltså när den är klar.

Andra bloggar om: , , , , , ,

9 kommentarer:

  1. Åh, vad fint det blir, nu är jag riktigt nyfiken på vad det blir för klädsel! Tack för tipset om färgerna.
    kram
    nina

    SvaraRadera
  2. Åååååååå, du är så duktig! Vad du fixar. Mästare på foto och mästare på fix av möbler! Såååå himla kul att kika in här :D

    Största kramen!

    SvaraRadera
  3. Det blir bara finare %& finare....

    SvaraRadera
  4. Tack för alla tips om möbelmålning.
    Du är verkligen en inspirationskälla!

    SvaraRadera
  5. Har just hittat din sida som jag bara älskar. Den är så otroligt vacker. Det är som att landa i bomull.Kan bara inte riktigt förstå var jag ska hitta info om vem som sjunger. Vill tipsa om en bok jag gjorde för länge sen tillsammans med en kompis som handlar om att måla möbler. Måla gammalt på nytt sätt heter den.
    Varma Hälsningar Maria
    www.oneofakind.se

    SvaraRadera
  6. Jag älskar blått och har funderat på att fixa en lampfot i nån antik blå variant - så det här var ett superbra tips!

    SvaraRadera
  7. Den ser jo ut til å bli skikkelig fin!!Her er det bare å følge spent med:-)
    Ja,for et vær det var i går..Jeg flyttet hesten etter eget ønske til utegang.Ble sååå våt og kald.Besøkte henne på kvelden.Hun angret ikke selv om været burde skremt de fleste..
    Fantastisk å sitte der i "skogen"når det er mørkt og småprate med hesten som spiser...
    Deilig dag til deg..&
    Kjempeklem fra Randi

    SvaraRadera
  8. Ja Randi du är en mästare på allt du gör. Stolen kommer att bli så härlig. Väntar med spänning på vad för tyg du tänker klä den med.
    Är snart klar med att städa ut av mitt målarrum i källaren så jag kan börja måla möbler igen. Fattar inget. Nya order nästan varje dag och jag som trodde mina kunder hade glömt bort mig då jag har varit så tyst så länge.
    Kram från Hedvig
    PS. Kanske du kan öppna en avdelning i Skåne ????

    SvaraRadera
  9. Vad roligt det är att få följa ditt projekt!
    Ser verkligen fram emot att se den klädd. Den är ju jättefin så här långt

    Kram Willewira

    SvaraRadera