...
...
...

torsdag 31 januari 2008

ANTIKMÅLNING


Den här stolen har jag köpt i Antikhandeln i Glemmingebro.
Damen som har den här butiken heter Elise Rauner
och hon är keramiker och skapar underbara saker,
som hon också säljer i sin butik Antik & Keramik.
Du ser henne i spegeln bakom stolen.


Det här är en stol, som man hittar lite var stans så det är ingen märkvärdig stol, men den är skön att sitta i och tar inte stor plats. Den ska placeras vid ett litet skrivbord i ett gästrum, som har gustavianska sängmöbler. Jag gillar att blanda olika stilar, för att inte rummet ska bli för stereotypt. Det ska inte se ut som i en möbelbutik!

Nu ska den genomgå en rejäl make-over. Först ska den målas i en gustaviansk vit färg och sen får den en annan tyg-klädsel.



SÅ HÄR GÖR JAG

Jag börjar med att ta bort tyget och sedan mattslipas träytan med en fuktig slipsvamp.
Är noga med att slipa i linje med träets ådring.

Torkar av slipdammet med en klibbduk (Plastic Padding Takrag art nr 630), så att ytan blir helt fri från slipdamm.

Jag målar med en vattenbaserad grundfärg - Häftgrund V Nordsjö (eller V-slip) 1005 Y50R . Det är en gustaviansk vit färg, som har en varm nyans .
Målar i tunna lager med en pensel av hög kvalitet - det lönar sig. Det är viktigt att penseldragen följer trä-ådringen! Speciellt om man ska antik-lasera målningen efteråt (mer om det i morgon).

Här på bilden har jag målat tre lager och det ska bli ytterligare ett lager. Jag slipar försiktigt mellan varje lager med mycket fint slippapper.

Hade det här varit t.ex. en furumöbel, så hade jag grundmålat med en röd-brun färg. Vill jag ha en chabby-chic finish, så måste ju träet se gammalt ut under målningen, när man gnuggar bort den vita färgen. Nu är den här stolens träfärg mörk, så därför krävs ingen mörk grundfärg.



Nu får stolen stå och torka ordentligt i natt.

Det är arbetet med lasyren, som gör att möbeln ser antik ut!
Och det ska jag berätta mer om i morgon.

Andra bloggar om: , , , , , ,

14 kommentarer:

  1. Spännande läsning Randi! En riktigt lektion, som passar mig perfekt. Jag bloggpausar under helgen men det ska bli spännande att läsa fortsättningen sedan. Stolen är verkligen fin!

    Härliga frukter i föregående inlägg. Sharon, persimon eller kakifrukt som jag tror den kan heta också är en favorit.

    Ha en underbar helg! Förhoppningsvis blir det inte alltför blåsigt. Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Ser ut att bli en mycket fin stol. Följer med spänning projeketet.

    SvaraRadera
  3. Fin blogg o vilken söt vovve du har...jättefin bildpå henne!! har med vovvsar...Tibetanska terriers...vad vore väl livet utan de små liven!!

    SvaraRadera
  4. Vad kul att få följa processen till en "ny" stol!
    Stolen är jättefin!
    Man kan behöva lite projekt nu när vädret inte lockar en till utomhussysslor.

    Ser med spänning fram emot att se fortsättningen med stolen.

    Ha en riktigt bra dag, trots ev oväder.
    /Willewira

    SvaraRadera
  5. Jøsses..blir helt imponert jeg.Skjønner at jeg har anlegg for skikkelig slurv når det gjelder sånne ting.Følger spent med!!
    Håper det ikke ble storm denne gangen:-)
    Kos fredag & Stoor klem fra Randi

    SvaraRadera
  6. Spännande att se fortsättningen och framförallt slut resultatet som jag tror, eller rättare sagt vet, kommer bli toppenfint!

    Ha en bra helg! Vi hoppas på lite solsken, eller hur!!?

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  7. Duktiga Randi !
    Det skall bli spännande å se hur du förvandlar denna stol.
    Tror vi har samma teknik beträffande färg och lasyr. När jag börjar på mitt stora jobb får jag nog dokumentera det också.
    Hur gick det i stormen ????
    Kram Hedvig

    SvaraRadera
  8. Lycka till med stolen och ha en skön helg!kram Memrica

    SvaraRadera
  9. Härligt tips!
    Håller med om att det är roligt att blanda stilar.
    Av "princip" undviker jag annat än trädgård i min blogg, men kan "avslöja" dig här Randi att en kombination som folk brukar gilla hemma hos mig är mitt gamla slagbord i hop med nygustavianska stolar i turkos.
    Dessutom tänkte jag renovera under den varmare årstiden mina två bondrococostolar. Till skillnad från din stol är dessa rysligt obekväma, men yngre personer utan ont i rygg och ben kan säkert sitta på dem under en fikapaus eller så får de vara "skåderbröd".
    Kommer att följa ditt projekt noga!

    SvaraRadera
  10. Åh vad kul att följa förvandligen av stolen..! Jag tycker det är jätteintresserad med "möblervård" och målning av möbler, så det skall bli så skoj att se nästa steg..
    Kram
    Mia

    SvaraRadera
  11. Randi! Frångick ifrån mina "principer" och visar lite hur det ser ut - om du har lust att ta en titt (vad gör man inte i detta väder?!;-D).

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  12. Kul att du berättar hur du gör! Det ska bli kul att se resultatet!

    SvaraRadera
  13. Jättefin stol, vilket arbete. Jag har målat ngt liknande för några år sedan men då skulle man späda grundfärgen innan laseringen. Antar knepen är många. Följer med spänning resultatet, kommer bli jättefint! Vet du möjligen färgkoden för gustaviansk grå och blå också?
    Hoppas vädret inte blir så våldsamt hos er.
    Kram
    nina

    SvaraRadera
  14. Oj så spennende! Så den ferdige stolen og den ble jo super lekker, og da måtte jeg jo ta en titt på fremgangsmåten .-)

    SvaraRadera