...
...
...

tisdag 13 mars 2012

MINA PELARGONER

...så här gör jag


Mina pelargoner i vinterförvar - drygt 1 m höga



Jag älskar vackra

och lättskötta blommor i växthuset.


Problemet är, att inte vilka som helst trivs i den miljön. Man lär sig med tiden vilka plantor, som gillar värmen. Mina pelargonerna trivs enormt bra i den miljön. Det innebär att jag nu blivit en riktig Pelargon-tant.

Jag kan absolut inte tänka mig att stänga in dem i en mörk källare över vintern! Vilka levande arter skulle gilla det?

Varför ska man klippa ner en stor vackert blomstrande planta? Aldrig livet skulle jag kunna göra det. Därför struntar jag i det.

Mina pellisar flyttas in i huset, när det blir för kallt i växthuset. De står i fönstren och bjuder på ett flor av vackra blommor hela vintern.


Nu är det dags att plantera om pelargonerna!

D a g e n s T i p s

  1. Jag tar ur dem ur krukan, skakar av så mycket jord som möjligt och rengör krukan ordentligt.
  2. I botten på krukan lägger jag leca-kulor. Pellisar gillar inte vått om fötterna!
  3. Jag slösar med näring och lägger i ett lager ko-gödsel. De ska skämmas bort!
  4. Ställer ner plantan i krukan och fyller på med bra kvalitetsjord.
  5. Nu är det dags att flytta ut dem till växthuset.
  6. Nu kan jag njuta av deras fägring i väntan på att de andra växterna i växthuset vaknar till liv efter vintern.



14 kommentarer:

  1. When I saw the beauty of your geraniums, I realized that the winter lost a lot of fun. I consider them a dark basement in the winter. When brought out into the light, too long to wait for flowers. Next year I'll try to keep them in the room. Definitely worth it. Very nice!
    Aukse

    SvaraRadera
  2. De är så fina ! Längtar de ut, tro ?

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart de gör...! Men jag gillar också att ha dem i fönstren som skydd för insyn. I det rummet har jag mitt gym. Men hoppas den höga häcken mot vägen snart blir grön och skyddar för insyn.
      Kram/Randi

      Radera
  3. Pelargoner är så härliga! Jag har lyckats övervintrar tre stycken i mina fönster. Dags att klippa ner dem men det känns för de är ännu frodiga. Ha en skön dag1 Zinnia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du gillar att de frodiga, förstår jag inte varför du ska klippa ner dem?

      Radera
  4. Mycket vackert! Pelargoner är ju så vackra i storformatet också.

    Lycka till med dem i sommar! Marie

    SvaraRadera
  5. Roligt att se att du är tillbaks och visar dina vackra bilder.

    Ha en fin vecka. // Lissen

    SvaraRadera
  6. Vika fina pelargonier du har.
    En sådan blomsterprakt skulle jag inte säga nej till.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  7. Vilka stora och fina plantor du har.
    I går städade jag växthuset och idag gick flyttlasset med pelargoner från källarförvaringen och till växthuset. Till hösten skall jag begränsa mig :-))
    Har precis som du låtit bli att klippa ner en del plantor, bara gett dem ny jord och ibland större kruka.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Hej goa Randi!

    Åh vad fint när man ser de magnifika pelargonerna igenom fönstret så där!!!
    De är underbara när de får lov att växa upp utan nedklippning, absolut finast :)

    Kram
    Mia

    SvaraRadera
  9. Åååå, perlagoner er så flotte blomster altså :0) De lyser opp omgivelsene :0)

    SvaraRadera
  10. Just gorgeous!

    About Pinterest - what happens to our photos when other people re-pin stuff from our blogs? It's a very grey area.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I can´t tell you. But Pinterest take for granted that the person who has pinned your photo has your approval (pursuant to the agreement) and that gives Pinterest the right to sell your "stolen" photo.

      Radera