...
...
...

söndag 6 juli 2008

FRUKOST RABATTEN

.


Det här är rabatten jag aldrig skulle anlägga.
En helt förbjuden färgskala tyckte jag DÅ.

Jag ville bara ha vita, rosa och cerisefärgade rosor - så enkelt var det. Men som tur är, så växer man till sig och blir mer förnuftig med tiden.

Nu älskar jag den här platsen. Kanske för att här sitter jag bara tidigt om morgonen och njuter av dagen som gryr och morgonsolen, som stiger upp i öster förstärker de här färgerna och gör dem så levande.


Några exempel på färger, som finns i rabatten.

Det är mest Austin rosor i de här färgskalorna och de doftar så förföriskt. Det svåra är bara att hitta de rätta perennerna som sällskap till rosorna. Men en bit på vägen är jag i alla fall.

Men i min Rosengård har jag bara vita-rosa-röda rosor och dit kommer inte de här färgerna i alla fall. Jag är nog lite nojjig på färger och nyanser. Men för mig är det viktigast i min trädgård, som jag målar med bred pensel. Och där form och färgnyanser på blommor och blad är viktigare än deras namn.



Andra bloggar om: , , , , ,

21 kommentarer:

  1. Förstår att du njuter av den här platsen. Vackra bilder ! Självklart måste färgskalan vara perfekt annars blir det inte perfekt !
    Kram Hedvig

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk plats på jorden du har! Ser ljuvligt ut. Jag är lika rädd som du för fargerna, men detta ser ut så härligt ut! Och jag köpte Gods & Gårdar bara för att jag läste att du var med där. Vilken dröm!
    Kram / Lina

    SvaraRadera
  3. Vilken vacker plats du skapat, så otroligt vackra rosor.
    Ha en trevlig vecka.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Din frukostrabatt är härlig! Själv har jag inte heller varit speciellt förtjust i den där färgskalan tidigare men jag börjar att ändra mig. Jag är sugen på att införskaffa ett par Autinrosor i bärnsten, aprikos och/eller ljust gult. Blått och lila i olika nyanser, liksom vitt tycker jag är fint till! Ha det gott!

    Kram Karin

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att det är en underbar rabatt! Vilken tur att man kan ändra sig.
    Men jag kan hålla med om att de färgerna inte är så bra tillsammans med rosa och rött.
    Austin rosorna är ju så underbara. Vi var på Fredriksdal igår på deras rosendagar. Och vad det finns många härliga rosor....

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera
  6. Mina absolut favvofärger! Och de engelska rosorna tillhör också favoriterna.
    Min Engelska-ros-rabatt fick i dag sällskap av
    'Rumba'(!?), en Poulsenros, med förförisk doft. Den lär vissna fult så att jag får vara beredd med saxen varje dag, men när plantan inte blir högre än max 70 cm och 50 bred så blir det inte så betungande.

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  7. Vi är nog lite nojiga med färger lite till mans...
    De färgerna du har i frukosthörnan är varma och sköna. Klart att du ska ha dem. Man kan inte ha vitt och rosa överallt.
    Eller???
    Visst är M. vacker fortfarande fast hon inte ställer upp på det själv.
    Barnen kommer inte förrän längre fram och jag åker ner till M. i övermorgon. Vi ringer dig eventuellt om det går bra?
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  8. Jag har också lärt mig att tycka om gula och aprikosa rosor. Idag är några av dem mina största favoriter.
    kram

    SvaraRadera
  9. Underbara blommor...och jag är inte heller "allergisk" mot tex. gula blommor som vissa andra verkar vara..!

    ; )

    Kram, Jenny

    <3

    PS.Katrinetorp var en UNDERBAR plats! DS.

    SvaraRadera
  10. Så vackert. Jag har några orange, gillar dem skarpt.

    SvaraRadera
  11. En kopp te og bare nyte syn og lukt, jo da, jeg kan tenke meg det. Gleder meg hver dag over dine nydelige bilder.

    SvaraRadera
  12. Vilka fina bilder :). Jag önskar att jag kunde lite mer om växter överhuvudtaget. Tror nästan att min lille son kan mer *skäms* :).
    Kram

    SvaraRadera
  13. Tänk att få intaga sin frukost på denna idylliska plats! Så ljuvligt, vackra rosor!
    Kram
    Aina

    SvaraRadera
  14. Åh, det är svidande vackert! Vilken härlig plats att möta en ny dag!!!
    Ha det jättegott!
    kram
    nina
    Många kramar!

    SvaraRadera
  15. Hej min magiska Randi!
    JA, vad ska jag säga...jag bara suckar och förtrollas av allt ditt vackra!!
    Alla dina rosor, din damm
    ...allting!!
    Härinne är det en riktig fantasivärld...allting är möjligt och du bor i det!!
    NJUUUUT!!!

    Största kramen till dig vännen och må bäst...alltid!

    SvaraRadera
  16. Hej igen Randi, måste fråga efter att jag skrivit i min blogg om rosor - har du några Bouquet Parfait eller Lavender Lassie?
    Kan du berätta mer om dem för mig, som du kanske vet. Är de friska o tåliga? Har fallit pladask för dem.
    Ha en skön kväll, Lina

    SvaraRadera
  17. Herlig å starte dagen på et så vakkert sted..
    Farger er bare sååå utrolig viktig...
    dessuten er størrelsen litt vanskelig å forutse..
    Kos dag & Stooor klem fra Randi

    SvaraRadera
  18. Ser inte dumt ut alls att äta frukost där! Härligt! Ha det gott!

    SvaraRadera
  19. Tack för ditt svar Randi i min blogg :) Undrar nämligen vilken ros som är din absoluta favorit... Men vänta jag kanske läst det i senaste Gods & Gårdar? Eller så har du skrivit om det här rent ut av. Kan erkänna att jag inte ännu hunnit läsa mina favvobloggar allt igenom...
    New Dawn har jag för mig är din favorit? Ihop med ett par andra. Har precis köpt min första New Dawn och den ska få pryda vår entré som ska byggas! Hoppas redan i sommar.
    Kram Lina

    SvaraRadera
  20. Så underbart vackert! Färgerna ser, ja, jag vet inte vad jag ska säga... önskar jag hade rosor i de färgerna hemma hos mig. Men som jag skrivit tidigare, här dör bara rosorna. Förutom nyponrosen, som jag VILL ta bort. Den kommer tom från stenfoten!!

    SvaraRadera