...
...
...

tisdag 15 juli 2008

SMULTRON I MÅNSKEN

... får mig att minnas

Photo: Randi Måhl

Smultron på strå tillhör barndomens somrar.

När jag var liten hade vi flickor poesiböcker

och i dem kunde man ofta läsa:

- "smultron äro söta och du är likaså".

Då drack vi mjölk med smultron.

Idag lägger vi smultron i ett glas vitt vin.

Som vuxen har vi Smultronställen.

Och det är platser, som ofta minner
om barndomens somrar.

Har du några Smultronställen?


Wild Strawberries in Moonlight
make me remember my childhood summers.

Andra bloggar om: , , , , ,

14 kommentarer:

  1. OJ, vilken läcker bild !!!

    Jag älskar dessutom smultron...

    : )

    Kram, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  2. Underbar bild! Jag tycker smultron och sommar hör ihop! Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastiskt mysig bild.
    Har precis kommit hem från Åhus.
    Borta bra men hemma bäst :)

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera
  4. Smultronstället har jag på Svartsö i Stockholms skärgård. Där är mycket smultron nu, blåbär med!
    Det blir smultronglass, blåbärsglass och blandat egen gjord självklart!
    Dina bilder är bara för fina!!!

    SvaraRadera
  5. Härlig bild!
    Tack för ditt snabba svar angående rosor i kruka.
    Ha det bra
    Camilla

    SvaraRadera
  6. Snacka om läcker bild! den bilden måste vara sinnebilden för sommaraffirmationer mitt i tröstlösa vintern!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  7. Saknar dig i Ordlös onsdag. Kommer du med lite senare kanske? Lanken finns idag på www.iutlandet.blogspot.com

    KRAMEN!

    SvaraRadera
  8. Mycket vacker sommarbild! Jag hade/har också poesiböcker och känner igen dikten :D
    Må så gott!
    kram
    nina

    SvaraRadera
  9. Mitt eget smultronställe är ju Hisingen ;)

    SvaraRadera
  10. Men människa! Du tar så vackra bilder att jag nästan får ståpäls på armarna! Jag scrollar och scrollar, njuter av allt vackert.

    Du frågar efter smultronställen.
    Min plats på jorden är en gammal fäbod utanför Lima i Dalarna. Där kan jag tänka klart mina tankar och axlarna sjunker ner, helt plötsligt har jag en lång giraffhals när jag varit där en stund. Som liten trodde jag alltid att det var där John Bauers troll och älvor bodde.Kanske är det så...man vet inte riktigt fast man är stor.

    Kramar till dig!

    Förresten, appropå smultronställen, får jag placera dig under mina på bloggen?

    SvaraRadera
  11. Fantastiske bilder som vanlig, kan ikke si at jeg er glad for å få fuglene inn i huset, ingen ting som hjalp heller, og Oliver bare så til en annen kant, så noe jakthund kan jeg ikke si at han er...

    Nå vil vi ha sommer og sol tilbake, var jo så varmt før ferien begynte, nå er det kaldt og vått...sukk

    SvaraRadera
  12. Härlig bild! Och så vill man gärna skriva den där texten till dig idag också: "Smultron äro söta och..." osv...;-)

    SvaraRadera
  13. Underbar bild!! Hittade ett dike som var fyllt med härliga röda smultron på min morgon promenad..sonen fyller 15 år idag så han fick en skopa på morgonfilen. Mmmm sommar...;-)

    SvaraRadera
  14. Smultron hör sommaren till och ska ätas solvarma och söta...
    Smultronställen har jag och det som ligger etta är den klippvärld vid havet som vi ständigt återkommer till...där växer det dessutom smultron...finss fler go´bitar som vi återkommer till varje år...

    Kram från Malin

    SvaraRadera