...
...
...

torsdag 3 juli 2008

REKORDVÄRME


MIN FAVORITPLATS

Nu sitter jag här på bryggan och plaskar med fötterna i det sköna, svalkande vattnet. Det är så varmt och jag önskar att jag gjort en ännu större damm, så jag kunde hoppa i och ta en simtur.

Jag har anlagt dammen själv - OK, jag hade hjälp av en grävskopa att göra det djupa hålet för näckrosorna, men det som är runt om har jag grävt själv!!!

Just nu är vatten-nivån väldigt låg. Vattnet dunstar snabbt när det är så här varmt, eftersom det är så långgrunt. Jag ville ju ha en lång strand, som skulle se naturlig ut.





Den här bilden är tagen från uteplatsen. Här äter vi middag och njuter av kvällsolen.

Det bästa med dammen är nog alla småfåglar, som kommer hit om kvällen för att släcka törsten och tvätta sig lite.

Vi har fått många fler fåglar sen vi - jag - anlade dammen. Men änderna har jag lärt Fröken Westie att jaga bort!!! Och den uppgiften sköter hon magnifikt!

Hur överlever ni i denna efterlängtade värme!?!

*******************************
"I try to survive the heat and now I wish I had a swimming pond instead of a fish pond."
Andra bloggar om: , , , ,

20 kommentarer:

  1. Din damm är helt underbar och vilka bilder du visar. Min damm är så liten men mysig. Just nu har vi inga fiskar då vi har hyrt ut dom till en granne då det är ett läckage någon stans som vi inte har hittat.
    Vi har inte så varmt här i Stockholm.
    Kram från Hedvig

    SvaraRadera
  2. Underbart, vackert, du måste vara glad över din damm!

    SvaraRadera
  3. Underbar damm!
    Vi har en liten i betong som ska grävas ner, nångång. Drömmer om en stor med näckrosor men det lär aldrig bli verklighet här.
    Härlig trädgård ni har!

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker damm, jag förstår att det är en favoritplats i trädgården!

    : )

    Kram, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  5. Men så duktig du är Randi! Anlagt så vacker damm alldeles själv! Den ser verkligen undebar ut och fiskar har du också - något som jag inte vågat mig på. Vilka knep har du för att hålla dammen hyfsat ren från alger? Övervintrar fiskarna där?

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  6. Vilket underbart ställe! Dammen är jätte-jättefin.

    Ha en riktigt skön helg!

    SvaraRadera
  7. Oj, glömde säga att när det är så här varmt har jag en insjö som är rätt nära granne där det går att svalka sig med en simtur.
    Vattnet är dessutom så himla fint omskött att Fritidsfiskarna.

    ha det gott i denna tropiska natt! mvh, Anja

    SvaraRadera
  8. Vilket jobb men vad vackert! Du är otrolit duktig... :) En damm är något jag saknar men det passar inte in här tyvärr. Men många små fågelbad har vi istället och framöver kanske det kan bli något mer...

    Ha det gott i värmen. Önskar dig en underbar helg bland rosorna! Kram Karin

    SvaraRadera
  9. Vad du är duktig Randi- grävt & fixat runt hela den dammen
    själv!! Och så vackert! Uhm... vattenblänk - och gärna stort för fotplask också - skulle jag nog också vilja ha... Men den grävningen klarar jag inte & rensning av damm har ingen lust till!;-) Ja har nå´t annat i åtanke... ´men det blir en senare fråga... Nu njuter jag din!
    Otroligt klok vovve du har också som kan sålla bland fågelsorterna!

    SvaraRadera
  10. Vad vackert! Det ser helt fantastiskt ut!

    SvaraRadera
  11. Åh det är inga problem att överleva alls - jag bara njuter i fulla drag!

    SvaraRadera
  12. Så fina näckrosor! Her hos oss blommar dom inte än, men vi har bara vita i vår sjö.
    Duktig du är, klart man använder grävskopa ändå...

    SvaraRadera
  13. Vilken vacker och romantisk damm, ljuvligt!
    Vi överlever denna underbara sommarvärme på stranden, med picnic-lunch och mycket sand mellan tårna :)
    Hälsningar Helena

    SvaraRadera
  14. Imponerende!!Og sååå vakkert:-))
    Du har en tålmodighet(eller stahet.."fnis") jeg kan lete lenge etter..
    Fantastisk at fuglene får kost seg også..
    Varmen? Yngste flyttet til Oslo,så det har vært flyttelass og Ikea!!!
    Jeg nyyyter best i skyggen på verandaen om morningen,og sjøen er bare noen minutter unna..
    Deilig helg & Stooor klem fra Randi

    SvaraRadera
  15. Vätterstrandet är det som gäller i värmen. Där fläktar det gott! Vilken fantastisk damm! Förstår att det var ett väldigt jobb, men när resultat blir så bra så är det ju ok. /Anette

    SvaraRadera
  16. Underbart vattenhål.Vad duktig du är.
    Helt ssuveränt.
    Kramar Eva Agnes

    SvaraRadera
  17. Vilken trädgård du har! Wow!
    Trevlig helg, önskar Elina

    SvaraRadera
  18. En sån underbar damm!
    Det är roligt att se den, och jag är väldigt nyfiken för vi planerar en större damm här, gärna som man kan bada i. Du måste berätta mer när vi kommer och hälsar på.

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera
  19. Underbart det ser ut.
    Jag rör mej långsamt..

    SvaraRadera
  20. Hej,vilket underbart paradis du har skapat...Kram

    SvaraRadera