...
...
...

onsdag 8 april 2009

TIPS & TRIX



Påskharen ligger här och laddar upp,
för nu ska den snart skutta runt
och gömma godiset i trädgården.

Idag vill jag dela med mig av lite tips och tricks.

MITT TIPS
Jag har ju lovat att dela med mig av hur jag gör, för att få tidig potatis (efter ca 7-8 veckor).

Du behöver:
En svart hink eller kruka med hål i botten.
Lägg i ett ca 5 cm lager grus.
Fyll på med ca 10 cm jord.
Peta ner tre sättpotatisar till hälften och fukta jorden.


När groddarna kommer upp:
Fyll på mer jord allt eftersom groddarna växer.
Blasten ska inte sticka upp mer än 5 cm ovan jorden.


När hinken är full med jord:
Låt blasten växa tills den börjar blomma.
Då brukar det vara dags att skörda årets första potatis.
Du kan räkna med att du får 20-30 potatis.


Den här metoden är också bra för dem som inte har plats för ett potatisland. Man kan ju ha flera hinkar på gång på terassen eller balkongen.

MITT TRIX
Nu är det ju dags att rensa gamla torkade perenner. Urtrist jobb! Jag har mitt eget sätt att fixa det.

Att använda sekatören tar alldeles för lång tid och dessutom känns det i handen efter en hel dags
knipsande.

Jag sätter på mig grova skor och går ut och sparkar av och de torkade stjälkarna. Men se till att du gör så här innan de nya skotten kommer upp för mycket. Här ser du en bild på hur jag rensar kantrabatten med nepetor.

Det går på nolltid att få bort allt ris och inte har jag ont någonstans – det gäller att spara på krafterna när man vill göra något annat också så här års.
Jag har testat det här grymma sättet på alla torra perenner (utom på de som är mjuka som t.ex. gräs).





Idag ska jag påskpynta
och packa upp de nya trädgårdsmöblerna,
som jag köpt hos Anette, som har butiken Boudoir i Ystad.
Ni ska få se senare!


33 kommentarer:

  1. Jag vill önska dig en riktigt GLAD PÅSK!

    SvaraRadera
  2. Ha en riktigt trevlig trädgårdsstund med de nya möblerna, ska bli spännande att se sen!
    Tack för bra tips och trevlig påskhelg!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen, men tyvärr funkar nog inte "sparka galla växt" hos mig. Brukar vara så sent ute att det nya har börjat komma.Tur att jag inte har så stora planteringar, men visst känns det i kroppen.
    Vilken välmående påskhare.
    Hoppas du får en riktigt skön påskhelg.Ser ganska lovande ut vädermässigt.
    Det blir ett par dagar i stugan-skön avkoppling från alla "måsten".
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Bra tips du kommer med. Tackar. Vackra bilder som vanligt. Glad Påsk till dig också. Här blir det lite pyntning ikväll tänkte jag.

    SvaraRadera
  5. Den med potatisen var bra den skall jag absolut testa:)
    Jag önskar dig en riktig glad påsk och hoppas att påskharen gömmer mycket godis till er nu:)
    ha en bra dag

    SvaraRadera
  6. Vilket härligt skratt jag fick när jag läste detta! Du är underbar!

    Här trodde jag du gick med nagelsax o fixade o trixade i din vackra trädgård. Men enj, här var det grovstövlarna o sparka ner sk*ten.. *gapskrattar*

    Det här med potatisen ska jag visa min kära när han kommer hem.

    Och du, är du ofta i mina trakter??!! Det här lät spännande o väckte min nyfikenhet... ;)

    Varma påskkramar till dig

    SvaraRadera
  7. Psst... nu letar jag förtvivlat efter info om "din" låt, men hittar inget. Snälla hjälp mig...

    SvaraRadera
  8. Tack för tipsen och glad påsk till dig också.

    SvaraRadera
  9. Tack för tipset om potatisodling i hink. Funderade just hur jag skulle göra, när min trädgård är så liten. Så där ska man ju göra!
    GLAD PÅSK
    önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  10. Vilken underbar reportage om påskpynt och odling av potatisar. Du verkar ha en massa energi. Du får gärna komma upp och hjälpa mig också.
    Nu börjar studion att bli klar. Är helt slut på kvällarna.
    Önskar dig en skön Påsk!
    Kram Hedvig

    SvaraRadera
  11. Jag hade också naturen som vardagslyx - det är verkligen underbart att se allt som blommar och mer och mer blir det för varje dag, nu tappar jag snart räkningen på hur många sorter som blommar i trädgården.


    Glad påsk själv!
    Fint med tulpaner i vatten kannan.
    /MB

    Nu skall här ut och sparkas.

    SvaraRadera
  12. Hej goa Randi!

    Tack för dina alltid så söta kommentarer!

    Tack för alla fina tips du delar med dig av, det låter ju jättesmidigt med potatis i spänner sådär! Jag brukar vara ambitiös när jag sätter potatisar men sen växer potatislandet igen under sommaren :)

    Fantastiska bilder...ojoj vad jag är sugen på en ny kamera nu..har kikat lite på Canon 40D.

    Kram
    Mia

    SvaraRadera
  13. Noen gode råd der, og vakre bilder som alltid.
    En riktig god påske til deg.
    Klem Laila

    SvaraRadera
  14. Smarta o bra råd så här i alla bråda tider.. jisses så mycket man ska hinna med när "vårbruket" ska igång.. *ler*. Ska se om jag kan testa ditt smarta sätt i landen som är kvar.. men det är klart det har börjat växa bra så jag får trippa fram, undrar om det går lika bra. Vilken härlig påskhare du har.. ser jättemysig ut.. Glad påsk på dig.. kramiz/monica

    SvaraRadera
  15. Vilka toppentips du bjuder på!
    Önskar dig en skön och glad Påsk!
    Kram och solstrålar!
    nina

    SvaraRadera
  16. HALLÅ!!! Är det någon som kollat din slideshow så det just jag!! *gapskrattar* Men jag måste ha missat infon...

    Nej, jag harinte förlorat några illusioner utan tack o lov upptäckt att min drömfotograf är faktiskt alldeles mänsklig *gapskrattar*. Ett tag trodde ju jag att du och fotona bara var en dröm... *skrattar*

    Ja, här tomten ung lika stor o massor med andra intressen har vi också... som husrenoveringar o annat roligt ;).

    Men så skönt att se att min favvisfotograf är en alldeles vanlig människa *skrattar*.

    Men då är du inte alls så långt fr mig! I de krokarna har jag både bilat, badat o sprungit på loppisar... PUMPEN!! ;). När du är här så får du höra av dig!

    Stor varm påskkram

    SvaraRadera
  17. Vilka bra potatis-sättar-tips ! Ska jag nappa på... för de första pärerna!
    Ha det så mysigt med haren... så länge den mysigheten varar;-)
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  18. Tack för titten hos mig! Trevligt med nya besökare som lämnar ett avtryck :)
    Underbara blogg du har, massor med tips och idéer. Kannan med tulpanerna är så ljuvlig!!
    Glad Påsk! /Bea

    SvaraRadera
  19. Precis så där gör vi också med potatisen. Fungerar utmärkt! Har dock inte testat din ogräsvariant. :) Härliga och påskiga bilder! Glad påsk önskar Karin.

    Kram!

    SvaraRadera
  20. Vad kul med nya trädgårdsmöbler. Och de kan säkert invigas i helgen. Glad Påsk önskar jag dig/Lis

    SvaraRadera
  21. Hej Randi, och tack för kommentaren på min blogg! Önskar dig en riktigt bra påskhelg!

    SvaraRadera
  22. Ha ha tack för ett gott skratt, fick en bild där du står i trådgården och sparkar vilt! :D Jättevackra bilder som vanligt. Glad påsk! Kram

    SvaraRadera
  23. Din vattenkanna med rosa tulpaner är underbar!
    Jag ska försöka det där att sparka på perennerna. Klimatet i England är något fuktigare och tidigare än i Sverige så jag är inte säker på att det kommer att gå. Allting måste ju vara riktigt torrt. Men det måste spara på tid och ork så det är vårt ett försök!
    GLAD PÅSK! Kram Ingrid

    SvaraRadera
  24. Vilken härligt vårlat hare! Sådär tror jag att jag vill fira min påsk... Nej, det blir nog en hel del trädgårdsarbete och då fungerar nog ditt tips om rabattrensning jättebra!
    Önskar dig en trevlig påsk.
    kramar från Poppins

    SvaraRadera
  25. Tack för tipsen, gillar ditt sätt att ta bort vissna perenner på.
    Ha en skön påskhelg
    Kram

    SvaraRadera
  26. Å jag är nästan där året runt!! Jag bor i en by som heter
    (Bl)Åkulla!! =)
    Några år har vi varit o kladdat lite vår byaskylten....

    Väderrapport från mig - har regnat idag, nu snöar det... suck...

    Glad påsk!!

    SvaraRadera
  27. Önskar det vore ett skämt, men tyvärr!! Är så himla spyless all snö nu... Men det ska visst bli åtskilliga grader varmt här i helgen, så då!!
    Min svärfar sa att det är bra när det kommer ny snö på "gammsnön" för då "äter" nysnön upp den gamla. Jag brukar trösta mig med det när det sätter igång att snöa så här!

    SvaraRadera
  28. Generöst att dela med dig av dina erfarenheter! Det där med potatis nappar jag på.
    Får önska dig en GLAD PÅSK!/Anja

    SvaraRadera
  29. Önskar dig en riktigt härlig påskhelg!

    Kram Marie

    SvaraRadera
  30. Hej hopp! Det var bra tips du hade med i din blogg - blandat med vackra bilder :) Tror faktiskt jag skall testa potatis i spann i år - inte behöver man ha växthus för att odla potatis ;)
    Undrans vad för nya trädgårdsmöbler du har inhandlat? Jag är ju själv i de tankarna så jag är extra nyfiken! Ha nu en härlig, Glad Påsk!! Påskkram, 8`)

    SvaraRadera
  31. Tack för tipsen! Önskar dig en härlig Glad Påsk! Kram Camilla

    SvaraRadera
  32. Det där med trampa sönder torra perenner kanske man skulle prova.
    Det gäller att göra det tidigt som du säger.
    Bra tips med potatisen skallprova en omgång imorgon. Jag har odlat i kurka förr men det här låter som ett ännu bättre sätt.
    Hoppas att du har sköna dagat i trädgården.
    Fortsatt glad påsk
    Annika

    SvaraRadera