...
...
...

måndag 13 april 2009

I´M DREAMING


Här sitter jag nu äntligen och planerar mitt nya projekt.
Bilden avslöjar säkert vart mina tankar går.
Dubbel espresso, croissant och
Peter Englanders bok -

"MEDELHAVSTRÄDGÅRD
på svenska"

Egentligen skulle jag ha förberett allt i vintras,
men eftersom renoveringen efter branden
är en mardrömsresa, så har jag inte orkat.


Men nu ska jag i alla fall försöka skapa en
mini-trädgård, inspirerad av Provence,
som ligger mig varmt om hjärtat.
Jag älskar den platsen villkorslöst och har haft
en nära kärlekshistoria med den platsen i 40 år.


När jag första gången kom till Österlen,
blev jag helt förälskad i landskapet och förvånades
över att så mycket var så lika Provence.
Det kändes udda att kunna tala svenska här,
för det kändes inte alls som om jag var i Sverige.
Och speciellt Ljuset blev jag hänförd över.
Det var himmel överallt och så nära!

Jag bestämde mig direkt för att flytta hit.
Efter tre års intensivt sökande hittade jag mitt Paradis.
Och på den vägen är det.


Här tas första steget till det nya projektet.
En Thuja - vid ena gaveln - som är megastor
måste bort, eftersom den skadar huset.

Istället ska här bli en mur och innanför

den vill jag förverkliga min dröm.

Det finns ju en hel del litteratur
om hur man ska anlägga en
Medelhavsinspirerad trädgård
och därför skulle det vara intressant
att veta om någon av er har gjort det???

Här kan du läsa mer om Peter Englanders trädgård?
Här hittar du boken.


I´m sitting here dreaming of a new project.
I want to create a Mediterranean-style courtyard in mini-scale.
This is the first step – to eliminate a giant Thuja and replace it
with a high wall.
Behind that wall, I will
start this project and hopefully finish it...*smile*
Please let me know if you have any experience in creating a garden like this.

Andra bloggar om: , , , ,

17 kommentarer:

  1. hej:) hoppas verkligen att det kommer att gå bra och att det kommer att bli så som du vill ha det:)

    ha en bra dag
    kram

    SvaraRadera
  2. Vad spännande det låter! Planeringen och genomförandet brukar ju vara det roligaste tycker jag. Även om det är arbetsamt...
    Österlen är en underbar plats...där skulle jag också kunna tänka mig att bo.
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  3. Låter härligt spännande med ditt nya projekt! Jag ser fram emot att få följa arbetet här på bloggen. Vet ju hur vackert det är runt omkring i ditt paradis så en medelhavshörna blir nog pricken över i!
    Lycka till!
    Hälsn
    Ann

    SvaraRadera
  4. Hejsan!

    Jag skulle också vilja ha en medelhavsinspirerad trädgård, men det går ju inte när man bor i Dalarna. Jag får följa ditt projekt och njuta av det i stället.

    Ha en skön kväll
    Kramar L

    SvaraRadera
  5. Låter som en underbar dröm! Längtar redan efter att få se bilder från ditt projekt. Vet tyvärr inget om medelhavsträdgårdar. Mer än att dom inte funkar att ha här. Hoppas du haft en bra påsk. Kram

    SvaraRadera
  6. Spännande och intressant projekt du har påbörjat. För mig blir det alltid flera turer till Simrishamn och Apotekarens Trädgård när jag är i Sverige på somrarna. Väldigt trevligt ställe! Kram Ingrid

    SvaraRadera
  7. Hej !

    Det låter verkligen intressant och jag blir nyfiken på att få se resultatet. Hoppas att du kommer att visa mycket här på din vackra blogg :)

    Kram

    SvaraRadera
  8. Åh, vad spännande det låter! Härligt att du förverkligar dina drömmar! Ser med spänning fram mot fortsättningen på medelhavs-projektet.
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  9. Vilken underbar sak att drömma om! En medelhavsträdgård låter härligt. :)Det var flera år sedan jag besökte Österlen men jag vill gärna dit snart igen.

    Ha en skön dag! Kram Karin

    SvaraRadera
  10. Förstår precis hur du menar när du säger att "kändes udda att kunna tala svenska här",- jag har kännt det samma både i Österlen och på Ölands Alvar.
    Det kommer säkert att bli helt underbart i ditt Provence!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  11. Den boken har varit en kvällslektyr en i höstas, helt underbar.
    Vid Kristi flygare ska vi ner och hälsa på dottern i Malmö så då planerar vi att ta en tur till Apotekarens trädgård och få uppleva den.
    Spännande att få höra om din trädgård.

    SvaraRadera
  12. Hej
    härligt med nya projekt...
    lycka till
    hälsar¨Monika

    SvaraRadera
  13. Spännande!
    Misstänker lavendel och iris i massor....
    Ser fram mot fortsättningen!
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  14. Hej Randi...

    Vilket härligt projekt du har framför dig...

    Skulle verkligen behöva ta tag i min trädgård...för att göra den lite trevligare och mysigare att vara i...just nu är det inte så mycket tid jag lagt ner på den...kanske får ändra på det.....

    Kul att höra från dig ha det nu så bra och lyck atill med projektet....MiaMaria

    SvaraRadera
  15. Hej Randi!
    Vad kul, precis som för dig så är sommarens projekt även för mig en Medelhavshörna, älskar Italien, framförallt om våren. Vet itne så mycket själv, ännu, menhar lsät lite överallt, om vilka växter som kan växa frilands och vilka som man behöver ta in över vintern.
    Boktips: Ideér för en trivsam trädgård (B-L & G Malm), Favoritväxterna, Allt om trädgård, nr10, 2008. Den lilla trädgården (S Phillips), Allt om trädgård (M & B Hansson)
    Ska bli kul att följa dina inlägg under våren och sommaren!
    Lycka till!
    Kram, Jill

    SvaraRadera
  16. Det låter så underbart när du beskriver känslan där nere. Österlen är verkligen helt underbart! Jag är säker på att din trädgård kommer att bli fantastisk! KRAM

    Jenny-jennyshemochharmoni.blogg.se

    SvaraRadera
  17. Det kommer att bli toppen bra tror jag. Du har ju så god smak.
    Boken är underbar och fotografen Peter är en av mina favorit fotografer. Mycket trevlig person
    Ha det gott och lycka till
    annika

    SvaraRadera