...
...
...

onsdag 6 maj 2009

SKÖT OM DIN ROS...

Rosa Bukavo


…och ge den en fair chans att bli precis så vacker,
som du önskade, när du planterade den.

Rosorna kan drabbas av en massa olika sjukdomar om de inte sköts om
– precis som det är med människor.

Rosor behöver rymd, ljus, värme, näring och vatten
och för att förebygga sjukdomar, så krävs lite skötsel.
Nu är alla rosor klippta och de stora buskarna har gallrats
och glesats ur för att luften ska kunna cirkulera ordentligt.

En god jord är den bästa förutsättningen
för att du ska få vackra, friska rosor.
Kom ihåg att rosen inte gillar för mycket kväve!

För att undvika brandkårsutryckningar med gifter,
när rosorna blir sjuka, så gör jag så här:

Rosen behöver näring nu för att hålla sig frisk,
så därför
gödslar jag med Algomin Trädgårdsgödsel,
som innehåller mycket kalium.


Jag gör 30 cm djupa hål ungefär ca 20 cm från ympstället
och det brukar bli 4 för rabattrosorna.
Varje hål får ca 1 msk Algomin. (Läs på förpackningen.)
Buskrosorna får en näve gödsel.
Jag har många rosor och hinner inte göra hål för alla.

Efter att jag luckrat jordytan, så bäddar jag ner
rosorna med ett täcke av kompostjord.

Nu är det dags för vattning.
Kom ihåg att ALDRIG vattna på rosornas blad.
Det bästa är att rotvattna rosorna –
då hålls jordytan torr och det gillar rosorna.

Nu har jag givit rosorna chansen att bli i god kondition och
då får de en bättre motståndskraft mot svartfläcksjuka mm.

LYCKA TILL MED DINA ROSOR!

Andra bloggar om: , , , , ,

19 kommentarer:

  1. Tack för tipset ..som jag har skrivit förut så har jag tydligen 2 st rosen buskar här.och jag har inte haft så mycket erfarenhet av att sköta dom...jag har läst på lite och nu även fått lite tips från dig:)
    ha en skön kväll
    kram

    SvaraRadera
  2. Hei Randi
    Takk for fine tips til hvordan plante og ta godt hånd om roser.
    Fantastisk bilde du har tatt av din første Magnolia i blomst. Jeg har hatt blomster på min i noen år, men det er en enklere sort som tåler den kalde vinteren her i Norge.
    Kos deg med våren og sola.
    Klem...Ellen

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar vacker blogg du har , och vilka underbart vackra bilder du tar . Dessa vill jag gärna se mer av och har länkat till dig , hoppas det är ok !? Kramar Susanne / den gamla skolan

    SvaraRadera
  4. Tack för rostipsen..Här finns gott om buskroser.Har fått nägra klängrosor ska följa dina råd..
    ha det så bra..

    ps..nu har jag inhandlat en kamera..det blev en nikon..
    Kram anna

    SvaraRadera
  5. Hej , tack för goda råd, jag planterade några rosor förra sommaren och väntar nu med spänning på att de ska blomma, jag har gödslat lite på måfå med kogödsel , få se hur det går, så det är väl inte värt att lägga på mer gödsel, det där med gödsla rätt är svårt tycker jag.
    Ha det så gott i din vackra trädgård.
    Kram
    Agneta

    SvaraRadera
  6. Jag kämpar på med mina rosor. Klimatet här i England är så fuktigt att jag tycker det är svårt att få fina rosor. De som har fina rosor använder bekämpningsmedel och jag odlar utan bekämpningsmedel i min trädgård. Så jag har redan både mögel och rost. Kram Ingrid

    SvaraRadera
  7. Tack för tipsen ! Det är en underbar färg på rosen. Jag blir glad av bilden :)

    Kram

    SvaraRadera
  8. Ja men det här borde jag ju ha läst förra våren!?! *skrattar*

    Alla rosor som vi köpte är stendöda! men så tror jag att jag lärt mig en sak att billigt o bra inte existerar i trädgården, åtminstone inte vad gäller rosor.

    Har nu printat ut ditt tips ;).

    Kram

    SvaraRadera
  9. Det är roligt att pysla om sina älsklingar!;-)

    SvaraRadera
  10. Vilken underbart vacker ros!
    Tack för dina tips.

    Kram Mari

    SvaraRadera
  11. Tack för tipsen. Jag ber varje år till högre makter att rosorna skall slippa allehanda odjur, speciellt en otäcking som äter upp det gröna på bladen och den brukar jag få besök av varje år....men jag håller som sagt tummarna och gullar med dem så mycket jag kan..och använder alltid Allgomin som är bäst både till trädgården och gräsmattan. Ha en skön kväll. Kram!

    SvaraRadera
  12. Fina tips, men ändå händer det att odjuren kommer. Hos mig brukar rosenstriten invadera ibland. Har du något råd mot den? alltså det lilla vita djuret som fläckar bladen vitprickiga.

    SvaraRadera
  13. Agneta - Visst är det besvärligt att välja rätt mängd gödsel. Man är ju rädd att kogödsel ska bränna plantorna. Men den risken finns inte hos Algomin - som man inte kan övergödsla med.

    Ingrid - Mögel? Du menar kanske mjöldagg? Du kan spruta med Cumulus - ett svavelpreparat, som ska vara miljövänligt. (Finns att köpa på plantskolor) eller Atamon. Ta en bomullstuss och torka av grenarna. Jag skulle plocka bort bladen också - det kommer genast nya.
    Betr. rosten så är det inte mycket du kan göra nu. Men du måste vara väldigt snål med kvävegödsling i närheten av rosorna. Kväve kan ge större problem med svampen. Klipp ner ordentligt till hösten och kupa hela stubben med kompostjord, som ofta har nyttiga svampar och bakterier som kan motverka svampsporer som finns i plantan.

    Lillebeth - Rosenstriten är väldigt jobbig. Äggen sticks in i barken på hösten och på våren kläcks de. Så fort man ser angrepp måste man spruta med naturligt pyrethrum. (Finns hos Nelsons och Weibulls) Om du inte gör något nu, så har du dem nästa år också!

    SvaraRadera
  14. Å vad bra med tips! Tack för det!

    Kram

    SvaraRadera
  15. Så kloka råd Randi! Vad gör du åt rosentaggar??? Jag sitter här fortfarande med några stycken i fingrarna...och de gör sååå ont. Har försökt "operera" bort dem...(är ju faktiskt sjuksköterska...)men misslyckats... Bra handskar använder jag...

    Underbar bild! Kram Annie

    SvaraRadera
  16. Så generöst att dela med dig av dina erfarenheter och kunskap Randi!
    Det där att ha torrt på jordytan var definitivt en nyhet för mig!
    Så fort det slutar att regna skall jag gå ut och se om jag har missat något med mina rosor...

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  17. Kul att du gillade min amartörfotade bild i "ordlös onsdag" din bild har "lite" mer skärpa än min....

    SvaraRadera
  18. Rosor är vackra men jag tycker de är svåra att sköta så jag tog bort de jag hade i trädgården. Men i din trädgård måste man ha rosor!
    Olle som hjälper mig med dammen skulle maila mig namnet på gräset så jag återkommer med det.
    Kram Hedvig

    SvaraRadera
  19. Tack snälla för din kommentar, nu har jag noterat det här med gödsel så jag vet till nästa gång.
    Kram och trevlig helg!
    Agneta

    SvaraRadera