...
...
...

lördag 6 oktober 2007

Odla svart chili

Peruvian Purple Chili Pepper Capsicum Annum

Det är en lättodlad och vacker växt. Trots allt regnande har den klarat sig utmärkt. Bladen är purpurgröna och stammen purpur. När frukten mognar ändrar den färg till röd. De här sista hoppas jag ska mogna inne i köksfönstret.



Nu har jag tagit in den sista skörden av chili. Som tur är kan man förvara dem ca en vecka i plastpåsar i kylskåpet (men gör små hål i den, så fukten kommer ut). Chili kan även förvaras i frysen ganska länge - upp till ett år. Ett annat alternativ är att torka dem.

Att odla egen chili är inte alls svårt. Har aldrig haft några problem med dem. Har man inga möjligheter att om vintern förvara den inne (>12°), så kan man faktiskt köpa en ny varje vår eller så själv, för den är verkligen odlingsvärd.




Andra bloggar om: , , , , , ,

10 kommentarer:

  1. Hej,
    Vilken härlig blogg du ser ut att ha!! Vilka fina bilder. Jag måste titta lite mera. Tack för din fina kommentar hos mig.
    Kram Caroline

    SvaraRadera
  2. Va läckert med svart chili! Det har jag aldrig prövat dock röd i år, gott... Ha en härlig helg! Mari.

    SvaraRadera
  3. Vilken vacker bild! Kul med svart chili. Blir sugen på att pröva det (men också röd chili som jag inte odlar heller). :) Tack för boktipset i föregående post. Verkar vara en helt underbar bok! kram

    SvaraRadera
  4. Så läckert!! Den där boken du tipsar om verkar vara absolut sevärd! Ha en skön söndag! Kram!

    SvaraRadera
  5. Vad bra att du hittade till mig och lämnade kommentar så jag fick chansen att upptäcka din vackra blogg med så mycket inspiration! Älskar att laga mat, gärna baserad på färska grönsaker och örter, men har ännu inte satt igång att ordna i den förfallna trädgården så att jag kan odla själv. Huset är det första vi måste få iordning. Ska bli kul att läsa i vår om hur du odlar "kvadratiskt", eller vad det kallades. Så kul också att få glimtar av Österlen där vi har "stuga" och gärna tillbringar semestern. Har missat pizza-stället - måste uppsökas nästa gång! Vad är det förresten för musik som spelas? Kram och hoppas att du har en skön söndag!

    SvaraRadera
  6. Nu måste jag säga att du har en helt underbar blog. Jag har ägnat en kvart åt att titta på läckra bilder och att läsa.
    Får jag länka till dg blir jag glad. Eftersom jag vill komma tillbaka ofta.
    Tack för besöket och kommentaren hos mig.
    Kramar Eva Agnes

    SvaraRadera
  7. Nu har jag ägnat en lång stund åt dina konstfoton också. Helt betagande!
    Kramar Eva Agnes

    SvaraRadera
  8. Jag hade faktiskt redan hittat svaret på vad det var för musik när jag klickade in på länken Min rosengård!

    SvaraRadera
  9. Hej! tack för titten....vilken underbar trädgårdsblogg du har...vackert med svarta chilifrukter det har jag aldrig sett tidigare. Kram

    SvaraRadera
  10. Vilken vacker svart chili.. det är en växt jag definitivt måste prova.. häftig är ordet =). Det är så vackert att komma till dig, så fina bilder och skön musik..ha det gott.. Monica

    SvaraRadera