...
...
...

fredag 7 januari 2011

VAD GÖMMER SIG

BAKOM STAKETET 2012?

Jo, det ska jag berätta för er.

Trendoraklet Li Edelkoort bjöd in
designer, arkitekter, press m.fl. inom mode och inredning
till ett seminarium i Köpenhamn för att informera om trenderna inför år 2012.

Ett viktigt tema var

"Landscaping Interiors"





Hennes tema för sommaren 2012 är "Earth Matters".

Äntligen ett tema i min smak! Det är nu dags att vi ser tillbaka på våra historiska rötter. Vi ska använda naturmaterial och satsa på återvinning. Råa ytor, som t.ex betong lyfts fram. Gjuta i betong har vi ju redan testat, men vi missade att skapa spetsmönster i betongen. Nu ska virkad spets skapa mönster i gjutningen istället för t.ex blad som många av oss har testat.


Li ansluter sig till oss, som redan gillar återvinning. Vi ska inreda med gamla möbler, som är tillverkade av drivved. Vi ska dekorera med gamla, rostiga och förbrukade industriobjekt. Det gör vi ju redan, i alla fall många av oss. Hon kanske har kollat våra bloggar..."ler".

Men det var EN stor nyhet, som vi aldrig testat tidigare, men som jag är helt fascinerad av. Vi ska inhägna våra trädgårdar med romantiska "spetsvirkade" nätstaket.


Så här har landskapsarkitekten Anouk Vogel
skapat en poetisk "Spets-trädgård" i Amsterdam.

Visst är det läckert! Jag älskar romantik och spets.
Vilken utmaning!

Jag har 400m "vanligt" nätstängsel, så det här blir en mega-utmaning för mig. Men vem ska njuta av det vackra spetsmönstrade staketet? Alla vintergröna barrväxter och häckar, som skymmer staketet måste förstås sågas ner och det finns ju maskiner för det. Från insidan ser man idag inget staket. Utanför går hjortar och vildsvin, men de låter sig knappast imponeras.

Jag vill förstås också vara trendig...hänga med i tiden. Och spetsmönstrade nätstaket har jag svårt att motstå. Hur ska jag nu kunna leva upp till det? Måste nog flytta till ett mindre hus med mindre tomt inne i sta´n för att kunna hänga med nya trenden. Jag älskar ju spetsar...så det kan det väl vara värt.

Se´n kommer vi till insidan av det romantiska staketet. Där ska det vara VITA perenner och buskar med VITA blommor. Den här kombinationen av vitt & grönt ska skapa en känsla av spetsmönter. Men...jag, som slitit med att skapa en pastellig trädgård, får nu ett fasligt jobb att byta ut alla pastelliga mot vita. Hur ska jag hinna det? Jag får förstås hyra in en firma, som kan hjälpa mig. Det finns ju hur många företag som helst här, så det kommer förstås inte att vara något problem. Det vit/gröna skulle säkert bli läckert mot det vita orangeriet och den vita huvudbyggnaden.

Nu börjar jag bli helt förvirrad! Kan inte låta bli att undra hur Li tycker, att min trädgård ska se ut året därpå? Det kanske är bäst, att jag sparar de befintliga pastelliga växterna. Kanske det kommer en trend i framtiden, som passar mina växter. Jag har ju så svårt för att kasta och vi ska ju återvinna!

Neeej...jag tror faktiskt att jag
tillåter mig att inte vara trendig...tyvärr.

Jag fortsätter nog att köra mitt eget race.
Förr eller senare kanske den blir trendig.

Inspirationen får jag ju av er alla här i vår bloggvärld.

Tack för att ni alla delar med er!!!


Hur kommer du att göra?
Jag är lite nyfiken...






31 kommentarer:

  1. Oftast är det bättre att följa sitt eget hjärta.... än att vara som alla andra...

    SvaraRadera
  2. Hej !
    Det bästa är att göra det i sin egen smak och inte följa trender, möjligen bli inspirerad av dem. Så du gör rätt :)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jo, men lite spets får jag väl plats med i Salen!
    I år plockade jag faktiskt fram till julen - inomhus - lite antikt knypplat (jag har alltid påstått att jag känner trenderna intuitivt i kroppen;))!)
    Alltså lite kommer jag att hänga med(tack för tipset!), men skulle nog aldrig ta bort något levande för att bereda plats åt spets;)!

    SvaraRadera
  4. Det kanske går att genomföra hos den som kom med ideen, och det är säkert riktigt snyggt.

    Men vi har både viltstängsel och gärdsgård runt tomten där vi har trädgården och som du har så är det för att de vilda djuren som äter allt grönt inte skall kunna komma in.

    Vi får nog anpassa spetsdekorationerna till verkligheten och vår egen smak.
    Romantiskt är det defenitivt.

    Ha det gott och en riktigt trevlig helg
    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  5. Nej, det går nog inte att följa alla trender, det kommer ju nya hela tiden. Har man hittat något som man trivs med så får man hålla sig till det och bli bara inspirerad av det nya och plocka in det som passar. Men spetsar är vackert! Kanske skulle man kolla i skåpen vad som finns där, fick en del av en äldre släkting för länge sedan.

    SvaraRadera
  6. Om jag ska var trendig och hänga med 2012 så får det nog bli lite spets här och där bland det som redan finns. Men visst, spets-staketet var urläckert!
    En skön helg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  7. Fniss.... man får nog ta trädgårdsmode med en nypa salt, även om jag känner att jag "hänger med", när det gäller naturmateriel och betong :)) Men spetsstaket passar inte hos oss med ett funkishus, man får ju se lite till helheten (nulägesanalys) och inte följa modet slaviskt :)

    Kul tema! Ha en skön fredag :)

    SvaraRadera
  8. Intressant läsning! Och lite spets kommer säkert smyga sig in här och där - om än inte i form av staket. Men betong och spets låter s om en häftig kombination.
    Ha en skön fredag!

    SvaraRadera
  9. Oj, vilket roligt inlägg! Ja, nog blir det jobbigt om man ska haka på allt "nytt" hela tiden:)
    Ha det fint,
    Charlotta

    SvaraRadera
  10. At følge sit jeg er forudsætningen for at finde den rette vej - Tak for din dejlige kommentar :-)

    SvaraRadera
  11. Vilken intressant läsning! Kan bara konstatera att jag inte är det minsta trendig, men spetsstaketet är rätt så läckert! Skönt att vi får göra allt i vår egen smak ;-))
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Trendig i alla ära men nog är det bästa att följa sitt eget huvud. Men nog blir man påverkad av det man ser och hör :) Kul läsning ...
    Tjingeling

    SvaraRadera
  13. Intressant - men något spetsstaket kommer det aldrig att bli hos mig! =) Däremot gillar jag idén med att göra spetsmönster i lera eller betong.
    Ha det bra
    /Helen

    SvaraRadera
  14. Imi plac la nebunie toate pozele tale.O zi buna!

    SvaraRadera
  15. Hi
    molto bella questa rosa in colore rosa !!!
    Buona giornata e buon anno 2011 :)
    Myriam

    SvaraRadera
  16. Hej, jag har nog ej följt trender slaviskt. Gillar ju det gamla sen tidigare så försöker få in det i min trädgård. Jag gör min trädgård efter eget huvud som jag vill ha den. Trend eller inte. Jobbigt med en trädgård som behövde följa trenderna slaviskt hur hann man med det. Men att inspireras av trender och ta det som passar just dig är ju ej fel.
    Ha en fin fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  17. Följer mina egna idéer. Har blandat friskt så alltid är det väl något hörn i trädgården som är "inne". Spelar mig ingen roll, bara min trivsel styr mig.
    Betong med stets, hmm, låter spännande, måste testa ;)))
    /Anette

    SvaraRadera
  18. Många trender är det, så det gäller någ att fundera hus man själv vill ha det. Fin bild med trädgården gömd bakom spets.

    SvaraRadera
  19. Men det vilda utanför, skulle de inte gilla virkade staket?

    SvaraRadera
  20. Intressant läsning. Det är roligt när sånt blir trend som man sysslat med i alla år ! (återbruk etc)
    Sen gäller det nog att följa sitt eget hjärta, annars lär man inte trivas i sin trädgård, om man ska följa trender som andra har kommit på! Fast man kan ju plocka in något litet spetsstaket i nåt hörn kanske ?
    Kul idé . Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  21. Spetsstaket var kul, men jag gör som du , kör mitt eget race, inspiration är viktigt men framförallt handlar det här om att skapa i samarbete med landskapet och husen.

    kram Sophia

    SvaraRadera
  22. Heisann!


    Historien gjentar seg som kjent, Randi.
    Pastell blir snart den nye trenden!

    Vår engelskrøde stue har overlevd opptil flere hvite stuetrender. Nå er flere farver inn igjen, og latskapen har seiret! Skjønner?

    SvaraRadera
  23. Hej Randi!
    Så spännande. Li Edelkoort är en väldigt interessant personlighet. Har hört henne ett par gånger här i London. Hon har en förmåga att veta och känna vad som ligger i tiden och vad som kommer att komma längre fram. Hon ser framåt i tiden och oftast spår hon rätt. Sedan är ju att följa trender roligt för vissa och oväsentligt för andra.
    Ha det så bra och önskar en trevlig helg.
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  24. Spets på betong lät fint:)

    SvaraRadera
  25. Hihi..ja man kan nog inte göra allt som trenden säger! Det viktigaste är att man trivs i sin trädgård!
    Ha en fin kväll! / Irene

    SvaraRadera
  26. Jag vet precis hur jag skall göra för att få fram ett spetsstaket.
    En lång rad av vita astillbe blir faktiskt som spets och är supersnyggt jag lovar.
    Trender bryr jag mig inte så mycket om.
    Du skall abslut kör din stil Randi för din trädgård är så vacker.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  27. Pretty bloom. Love this image so much.

    SvaraRadera
  28. Det var intressant att läsa om spetsstaket. Det har jag aldrig hört talas om och skulle gärna vilja se. Jag har njutit av dina fina trädgårdsbilder. Bra jobbat!

    SvaraRadera