...
...
...

söndag 18 april 2010

TODAY´S FLOWER

Julros/Christmas Rose
Helleborus





I´M MAD ABOUT HELLEBORUS!

Perhaps because it´s an early bird.
It´s one of the easier and most rewarding garden plants to grow.
I only remove old, tattered foliage in early spring.

They start blooming i March in my garden and very often
they continue during summer and autumn.

...

Jag är nog galen i julrosor!

De har allt jag önskar av en blomma.
De är ljuvligt vackra och finns i
många skepnader och färgställningar.
De är lättskötta - jag klipper bara bort vissna blad om våren.
De frösår sig och kräver ingenting av mig.

Kan man önskar mer?



Please visit the home of Today´s Flowers.

85 kommentarer:

  1. You get such delicate detail in your images. Love them...

    SvaraRadera
  2. Som alltid så har dina blommor en otrolig skönhet !

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
  3. The petals are so thin and delicate.

    Thanks for visiting.

    SvaraRadera
  4. thin and delicate petals, Randi.Congrats
    Har en bra söndag
    http://graceolsson.com/blog/2010/04/a-flower-called-flavia-at-flowers-from-today/

    SvaraRadera
  5. Så skir och vacker. Du får verkligen fram skönheten hos varje liten blomma
    Elisabeth

    SvaraRadera
  6. Yes I agree, they are very special as they almost rise out of the snow
    Lovely color and composition!

    Christina, sweden

    SvaraRadera
  7. A very lovely picture!!
    Hellebores are wonderful flowering plants and quite easy to grow.
    For the 2010 Winter Olympics in Canada, a very special Hellbore named Vancouver was planted in many areas.
    Perhaps I should post the pictures again.
    - Cheers Gisela.

    SvaraRadera
  8. You've got me mad about them, too! Beautiful.

    SvaraRadera
  9. Fabulous macro shot - such detail.
    I note you are an avid gardener - can you tell me why I suddenly have some white bloooms on my dark pink Camillia.
    First year this has happened.
    Best wishes
    JJ

    SvaraRadera
  10. Underbar. Längtar efter mina.

    SvaraRadera
  11. I'm mad about them too. I believe I need to plant a few more. :)

    SvaraRadera
  12. Your helleoborus are so beautiful. Mine bloomed too early, got zapped by winter and haven't really done well this spring so I've enjoyed yours all the more.

    SvaraRadera
  13. Such a delicate flower! I could see its veins on the petals. Lovely!

    SvaraRadera
  14. Excellent photography for a very lovely flower!

    SvaraRadera
  15. Beautiful shot Randi and the one below, thanks for sharing:)

    SvaraRadera
  16. Stunningly beautiful, you are a gifted photographer.

    SvaraRadera
  17. Randi: You capture it beautifully. I enjoy your artistic approach.

    SvaraRadera
  18. This is pretty one...Happy TF! My first time in Today's Flower.

    SvaraRadera
  19. Underbart vacker. Har själv precis upptäckt denna underbara blomma.

    SvaraRadera
  20. aloha randi,

    very beautiful photograph, i love how you presented it open and a single flower, it makes more impact.

    SvaraRadera
  21. Gorgeous flower and wonderful that it is a long bloomer.

    SvaraRadera
  22. Vilken underbar bild och jag håller med dig till fullo. Julrosorna är helt underbara. :) Ha det gott!

    Kram från Karin

    SvaraRadera
  23. Hej! Det var ett tag sedan jag tittade in till dig... Fortfarande ljuvliga bilder.
    Mina julrosor har nyss börjat blomma hos oss... Så fina och jag kan inte heller få nog av dem.

    Må så gott!
    Camilla

    SvaraRadera
  24. Blomsterbildene dine er bare så perfekte Randi :-)

    Og nå håper jeg du får en perfekt start på uka!!

    SvaraRadera
  25. Ja de är ljuvliga liksom dina bilder.. men mina frösår sig mycket sparsamt.. hänt en gång..typ *suck*. Men jag hoppas fortfarande för de jag har är inte så stora så med tiden kanske.. ? Ha det gott Moa

    SvaraRadera
  26. Beautiful winter rose! I love your photographic style as well.

    SvaraRadera
  27. This is gorgeous! I love all the light glowing through the petals. Really, really beautiful.

    SvaraRadera
  28. Thank you for sharing this glorious image with Today's Flowers Randi. I have only just been introduced to this lovely flower and I think I am mad about them too. Have a great week.

    SvaraRadera
  29. Vilka färger!!! Så skir och delikat den ser ut. Men den är ju en riktig tuffing!! Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  30. Jag håller med, julrosor är underbara och en av de vackraste blommorna tycker jag. Fast... alla blommor i din trädgård är vackra! :-)

    Ha en fin kväll!

    Många kramar
    Beatrice

    SvaraRadera
  31. The photographs on your blog is absolutely fabulous!! I enjoyed browsing here!!! Will be back!

    SvaraRadera
  32. Precis som du är jag smått galen i julrosor men även i sippor.
    Gillar galenskapen ;-)
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  33. Next fall I'll have to get some. Every time I see a beautiful photo I wish it was growing in my garden!

    SvaraRadera
  34. Hej Rani,

    Tack för dina inlägg.
    Jag blev bedrövad över ditt första mail, om branden.
    Har skickat det vidare till min dotter.
    Det är ju så otroligt många som råkar illa ut. De får samtal hela tiden från förtvivlade människor.
    Men det kommer en uppföljning av Fuskbyggarna.

    Vilken lycka att kunna fotografera som du.
    Dina bilder är helt underbara.
    Jag älskar blommor och har precis flyttat in i ett hus med 5 lägenheter.
    Vi har en liten trädgård som ligger på min lott att göra iordning och jag längtar efter att börja med det.
    Ha en skön dag Randi,
    önskar Marie

    SvaraRadera
  35. Den er også min favoritt, og du har tatt en utolig lekkert bilde av den! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  36. Du har noen utrolig vakre blomsterbilder - alltid! Og du har en egen stil som skiller seg ut fra alt annet. Nydelig!

    Takk for hyggelig visitt hos meg! Ønsker deg en fin uke.

    SvaraRadera
  37. Fabulous shot.. so delicate!

    SvaraRadera
  38. Hej Randi!
    Ville bara önska dig en riktigt skön helg.
    Antar att du kommer att vistas en del i trädgården eftersom det ska bli ganska fint väder.
    Kram Eva Agnes

    SvaraRadera
  39. Hej Randi! Underbar bild på julrosen. Är tillbaka från min vårledighet. Hur har du det?
    Önskar dig en trevlig fortsatt helg!
    Stor kram Ingrid

    SvaraRadera
  40. Julrosen som är en av mina favoriter har du fotograferat helt fantastisk. Det är väl ingen som fotograferar rosor bättre än dig.
    Vi har strålande väder och har jobbat i trädgården. Nu har vi också fått den stora skulpturen på plats i trädgården. Det blev riktigt snyggt. Nu ska vi också bygga ett stort staket mot gatan framför huset var vi har en egen parkering. Våren är en bra tid att få gjort saker.
    Stor kram från Hedvig

    SvaraRadera
  41. Hei Randi! Er bare innom deg for å ønske deg en deilig og glad ukestart!

    Klem,
    Anette Willemine

    SvaraRadera
  42. Underbar Helleborus! Gillar färgen!!

    SvaraRadera
  43. Hallå!? Var är du? Hoppas allt är bra med dig!

    SvaraRadera
  44. Hi Randi
    Well I thought I'd already commented on this sweet post.. but can't see it so.. lovely lovely photo.. you always brings beauty into our lives... have a lovely weekend.. xx Julie

    SvaraRadera
  45. Hi Randi..how are u?
    I dont say nothing about your macro shot..cause u know how i love it...
    have a nice sunday
    graceolsson.com/blog

    SvaraRadera
  46. Så vacker! Jag har haft en o den tog jag ihjäl...
    Men, jag får hälsa på dig för att se vackra blommor!

    SvaraRadera
  47. Ja så vacker.Jag är ju så förtjust i de rosa nyanserna.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  48. I am going to have to get some of those after seeing them on quite a few blogs. Love the way you did the photo!

    SvaraRadera
  49. Jag vill bara tacka för att du delar dina underbart fantastiska bilder med oss som tittar in här!
    Du ger massor med inspiration!!!!
    Kram Tin

    SvaraRadera
  50. Väldigt lätt att vara det- galen i Julrosor, alltså!;-) Särskilt när man har så fina sorter som den du visar här!

    SvaraRadera
  51. Hallojsan Randi.. nu har du varit borta länge, väntar på dina fina foton så jag kan njuta och lära lite.. =).. Hoppas allt är bra och att du njuter av värmen som förhoppningsvis har kommit till dig också.. kram/Moa

    SvaraRadera
  52. Saknar dina vackra bilder! Eller jag har ju en massa här, saknar dig rättare sagt. Antar att du har fullt upp i trädgården så här års. Kram

    SvaraRadera
  53. Hei, Randi!
    Nå er det lenge siden vi har sett noe til deg her inne. Savner deg og de nydelige bildene dine! Håper at alt er bra med deg!

    Ønsker deg en deilig helg!

    Klem,
    Anette Willemine

    SvaraRadera
  54. Been missing your posts! Hope you are doing Okay.

    SvaraRadera
  55. Hej!
    Vackra bilder som alltid!
    Ha det så gott!
    Agneta

    SvaraRadera
  56. Hej Randi, saknar dina inlägg, Hoppas allt bra hos dig,

    Lina i Stockholm

    SvaraRadera
  57. Hi Randi, As always your photographs are wonderful. I also love helleoborus. I thought I'd already commented on this post but when I decided to leave another to let you know I've been missing your beautiful photography I didn't see a comment from me. I have enjoyed this shot each time I've checked to see if you are back to blogging. I hope you are enjoying your garden and the spring, and that you're getting some of the warmth you longed for in winter.

    SvaraRadera
  58. Var har du tagit vägen?
    Jag saknar dig!!!
    Hoppas att du har det gott och njuter av livet!
    Kram från Sassa

    SvaraRadera
  59. Hej Randi!
    Jag har hittat en länk till dig här:
    http://www.mofflymedia.com/Your-Garden-Matters/June-2010/More-of-the-Roses/
    när jag hittade min egen länk på samma sida.
    Kul!
    Hopas annars det är bra med dig!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  60. Hei, Randi!
    Jeg savner deg fortsatt her inne på bloggen! Lengter etter å se dine vakre bilder! Håper du har det bra!? Ønsker deg alt det som DU ønsker deg. Håper du har fine sommerdager, gode deg!

    Varm sommerklem fra,
    Anette Willemine

    SvaraRadera
  61. Hej goa Randi!

    Hoppas allt är bra med dig och att du bara pausar lite...

    Saknar dina vackra inlägg, hoppas du är tillbaks snart igen.

    Kram och ha en jättefin midsommarhelg!
    Mia

    SvaraRadera
  62. Hej Randi!
    JAg kollar in lite d o då, hoppas att allt är bra med dig!
    Saknar dina fina foton, som är du:-)
    Kram H.

    SvaraRadera
  63. Käre Randi

    Savner dine fantastiske fotos! Håber alt er bra hos dig...

    Kram fra mig!
    Joan

    SvaraRadera
  64. Hej !
    Jag saknar dig och dina inlägg. Hoppas att du är tillbaka snart och att allt är bra med dig.

    Stor kram
    Anci

    SvaraRadera
  65. Så vacker! Jag hade en limegrön/vit vid jul som blommade ett tag men sen totalvissnade den. Har glömt att plantera ut den i sommar. Tror du att det går att få liv i den igen!? Kram :)

    SvaraRadera
  66. Hej! Vilken fin blogg du har! Riktigt snygga bilder! Jag tänkte passa på att meddela att jag har lagt ut en tävling på min blogg där du kan vinna en valfri Lunafigur. Kolla in om du har lust!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  67. Randi,
    här är en till som undrar hur du mår? Saknar dina foto, Maria Berg

    SvaraRadera
  68. Fantastic website I enjoyed reading your info

    birthday party supplies

    SvaraRadera
  69. Absolutely beautiful images in your blog!!!!
    greetings from Chile,
    maria cecilia

    SvaraRadera
  70. Ja, kan man vara annat än tokig i dessa underbara blommor?! Du har ju också en förmåga att framställa dem som extra vackra på dina fina bilder!
    Trevlig kväll önskar Växthusmadam

    SvaraRadera
  71. Kikar bara in för att önska dig en fin vecka! :-)

    Många kramar
    Beatrice

    SvaraRadera
  72. Hej!
    Då har jag satt igång igen och det firar jag med att ha en tävling på min blogg! Annorlunda, färgglada, fina, kul och användbara kort lottas ut! Ta gärna en titt och se ifall du vill vara med!
    Hälsningar
    /Lina (f.d Lina på gården)

    SvaraRadera
  73. So pretty!

    http://youcanfacetodaybecausehelives.blogspot.com/

    SvaraRadera
  74. Underbara bilder!!!
    Julrosen är helt fantastisk, det är en favorit hos mig och vi säljer den gärna i vår butik.

    SvaraRadera