...
...
...

onsdag 4 juni 2008

BESÖK I KÖPENHAMN

Photo: Randi Måhl
Jag har varit en tur till Dronningens by
och bara njuuuuutit!

Här visar jag ett axplock av det jag upplevde.


ARKEN
MUSEUM FÖR MODERN KONST


Photo: Randi Måhl
Arken är en fantastisk upplevelse.
Är man intresserad av arkitektur, så är ett besök ett Måste!
Byggnaden ligger som ett strandat skepp vid havet.

(Jo, väggen är så där sned!)


Jag åkte hit för att se utställningen "Skagenmålarna i nytt ljus".
Det var otroligt fascinerande att få se alla bilderna samtidigt.
Min absoluta favorit är Anna Ancker.

Jag smygkikade på nästa utställning - ”Nordiske stemninger”,
som är en fotoutställning, som jag absolut måste se.


Restaurangen är helt underbar med sina enorma
panaramafönster som gör att man kan njuta av
en fantastisk utsikt över havet. Golvet är lagt som
på ett skepp och det förstärker känslan av att vara
ombord på ett stort fartyg.

Läs mer om Arken här!

Efter den här upplevelsen så var det
dags att vända tillbaka till Köpenhamn.

Missa inte en paus på The Royal Café,
som ligger granne med Georg Jensen och är
ett underbart andningshål mitt på Ströget.



Vill man lyxa till riktigt ordentligt,
så kan man reservera bord och
och beställa Caffe Royal Gold.
Då får man tillfälle att njuta
av det vackraste (=världens dyraste)
porslinet Flora Danica
och en kaka med guld (flakes).
Men var beredd att betala 200 dkr!

Här kan du läsa mer om detta lyx-ställe!

Nu är man rustad för att besöka en av
mina absoluta favvo-butiker

ATELIER SEPTEMBER

som säljer gamla svenska 1700-tals möbler.
Här blir man alltid förförd av de enkla, vackra
och ljust grå möblerna.
En butik där man kan "tanka själen"
och tömma plånboken på samma gång!


Photo: Randi Måhl


Läs mer om denna butik här!

Men...
det enda jag köpte var dessa
krukor, som jag föll totalt för.
Gissa vad de kostar?
29 dkr styck hos Söstrene Grene.

Andra bloggar om: , , , , , ,

15 kommentarer:

  1. Vilken härlig vistelse ni har haft i Köpenhamn. Vackra bilder ! Jag älskar Köpenhamn och åker gärna dit.
    Kram Hedvig

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig tur till Köpenhamn, roligt att se dina bilder därifrån. Jag tänker ta barnen med mig och åka dit en dag under sommarlovet och bara ströva runt och njuta.
    Ha det bra
    Camilla

    SvaraRadera
  3. En heldag med andra ord.
    Ni verkar ha haft en underbar dag och tittat på många intressanta saker.
    Jag älskar Systrarnas butik! Alltid hittar man något där, och billigt är det.

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera
  4. å vad kul att få se! Jag hoppas få åka dit senare i juni, så det var ett perfekt inlägg för mig! (Tyvärr kommer jag nog bara att ha en enda dag där, men systrarna Grenes SKA jag hinna med :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Tack.
    Vilka underbara bilder, måste kanske ta mig en tripp dit någongång :)

    SvaraRadera
  6. Hej Randi!

    Vilken härligt inlägg! Jag kan nästan känna doften av Danmark och Köpenhamns underbara atmosfär!

    Atelier September verkar ju vara ett riktigt drömställe! Det får jag inte missa nästa gång.

    Härligt vackra bilder som alltid!

    Kramar
    Mia

    SvaraRadera
  7. Tack för nya besökstips i grannlandet.Brukar åka dit varje vår med jobbet.
    Skagen målarna är alltid lika kul att se. Har sett div utställningar.
    Förstår att du har fullt upp med att vattna rosorna så varmt som det är!
    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig tripp till Köpenhamn! Skulle kunna tänka mig samma utflykt! :D Tack för tipsen! Underbart!
    Ha det gott!
    Kram
    nina

    SvaraRadera
  9. Åh, vad jag blir sugen på en Köpenhamnstur när jag ser dina bilder! Härlig tur ni (du?) gjort!
    Och tack för alla vackra (tema- m.fl.) bilder (ytterligare!) du gett oss att njuta den senaste veckan! Särskilt fastnade jag för ditt självporträtt! Häftigt gjort!
    Randi- du har sett min "annons" för trädgårdsträff på min blog, va?;-)Välkommen!

    SvaraRadera
  10. Underbara Danmark! Var till Köpenhamn för två år sedan. Det var fint att bara strosa runt och titta.Längtar tillbaka när jag ser dina fina bilder!!
    Tack för tipset om Medelhavscafeét i Simrishamn.Ska passa på att besöka det i sommar när jag kommer ner.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  11. Vilket härligt axplock av bilder från en toppenresa ser det ut som.. vilken affär med det gamla slitna.. hmm. så skulle jag vilja ha det någongång..=) det får bli när jag skaffar mig den lilla drömstugan på landet, rödmålad med vita knutar och blomstrande äppelträd runtomkring.. Ha en skön helg .. själv ska jag åka ner till skåne på trädgårdsresa.. ska bli toppenkul.. Kram Monica

    SvaraRadera
  12. Hej igen vännen!

    Jag har en Award till dig på min blogg :)
    Välkommen att hämta den (och att läsa motiveringen)

    Kraaam
    Mia

    SvaraRadera
  13. Efter att ha bloggat runt lite har jag sett att många varit i Danmark eller planerar att åka dit:-) Skulle gärna åka jag med!
    Hoppas allt är bra med dig och att du kan njuta av solen och värmen:-)
    Kram Susiie

    SvaraRadera
  14. "Matnyttiga" tips Randi! Det blir säkert ett besök i sommar och då skall jag ha med mig ett utskrift av dina tips! Tackar, tackar!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  15. Så deilig tur,og noen fantastiske bilder:-))
    Elsker København..
    Stoor klem Randi

    SvaraRadera